Region Norrbotten och LKAB återupptar samtalen om Kiruna sjukhus

Kiruna sjukhus måste flyttas på grund av gruvbrytningen i Kiruna. Samtal om sjukhuset i Kiruna har återupptagits och kommer att intensifieras då Region Norrbotten genomfört erforderliga förstudier.

Inriktningen i samtalen är att kunna nå en överenskommelse där LKAB ersätter Region Norrbotten.

– LKAB ska ersätta regionen som fastighetsägare för sjukhuset precis som alla andra fastighetsägare vars fastigheter påverkas av gruvan, säger Jan Moström, vd och koncernchef på LKAB.

– Vi är överens om att det är mellan Region Norrbotten och LKAB som samtalen om ersättning sker, säger Kenneth Backgård, regionstyrelsens ordförande.

Arbetet leds av Stefan Hämäläinen, LKAB:s direktör för samhällsomvandlingarna och Anna-Stina Nordmark Nilsson, Regiondirektör.

Kontaktpersoner:
Emma Bergström Wuolo, pressansvarig Region Norrbotten
Telefonnummer: 0920-284151
E-post:emma.bergstrom-wuolo@norrbotten.se

Anders Lindberg, informationschef LKAB
Telefonnummer: 0980-78355
E-post: anders.lindberg@lkab.com

Kontaktperson: Anders Lindberg, tel: +46 (0)980 783 55. E-post: anders.lindberg@lkab.com

LKAB är en internationell högteknologisk gruv- och mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte cirka 26 miljarder kronor 2018 och har cirka 4 200 anställda i 132länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag. www.lkab.com
Följ LKAB på sociala medier:

LKAB ska ersätta regionen som fastighetsägare för sjukhuset precis som alla andra fastighetsägare vars fastigheter påverkas av gruvan.
Jan Moström, vd och koncernchef på LKAB