Loudspring ökar ägande i Eagle Filters

LOUDSPRING OYJ

12.12.2017, 08:30 (EEST)

Loudspring utnyttjar sin option i Eagle Filters och ökar sitt ägande från 28% till 34%. Loudspring har option att öka ägandet ytterligare till 40%.

Eagle Filters samlar allt mer verifierade kunddata som visar de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med sin teknik, och Eagles Management uppskattar att potentialen för uppföljningsodrar från den nuvarande kundbasen är hög.

Eagle Filters möjliggör betydande bränsle- och därmed koldioxidbesparingar för den globala energibranschen. Bolaget erbjuder högeffektiv filtrering av in-luften till gaseldade kraftverk. Genom att utnyttja Eagles teknologi i befintliga gaskraftverk uppnår energiproducenterna besparingar i intervallet 1-3 miljoner euro per kraftverk årligen och minskar samtidigt både koldioxidutsläppen och luftföroreningar i städerna. Besparingarna beror främst på ökad bränsleeffektivitet hos turbinerna på grund av mindre nedsmutsning av kompressorblad när insugningsluften effektivt rengörs.

Alexander Lidgren, VD Cleantech Invest kommentarer:

" Eagle Filters arbetar nu med några av världens största energibolag och vi är extremt stolta över deras framsteg. Detta ligger väl i linje med vårt beslut att öka i starkt presterande portföljbolag med lågt kapitalbehov och den återkommande naturen av Eagles affär är särskilt tilltalande för Loudspring när vi nu går upp i ägande. "

Alexander Lidgren, Managing Director of Loudspring Plc. Tel. 46 73 660 1007, alexander.lidgren@cleantechinvest.com

Loudspring i korthet

Loudspring är en Nordisk accelerator med investeringar i tillväxtbolag som löser globala utmaningar. Företaget äger innehav i portföljbolag inom energi och resurseffektivitet samt decentraliserad förnyelsebar energi i Finland, Sverige och Berlin. I företagets ledning finns bolagsbyggare och investerare som i över tio år varit aktiva inom cleantechområdet.

Bolaget är listat på First North Finland under ticker LOUD och på First North Sweden under ticker LOUDS.

www.loudspring.earth

Twitter: @loudspring