Annika Unts skolmat bäst i Norden

Annika Unt från Lund, vinner priset för bästa nordiska mat till många. Hon var en av totalt sju svenska finalister när det nya nordiska matpriset Embla delades ut.

– Att laga mat till barn är nog världens viktigaste yrke. Alla har rätt till bra mat, det gäller även våra äldre, säger vinnaren Annika Unt, som till vardags är måltidsstrateg för maten inom Lunds kommun.

Embla är matpriset som lyfter det bästa i den lokalproducerade nordiska matkulturen med totalt 185 nominerade inom sju kategorier. I ”Nordisk mat till många” ges priset till en person, företag eller organisation ”som gjort en extraordinär insats för att främja matglädje, kvalitet och nordisk matkultur i offentliga måltider”. LRF och övriga nordiska lantbruksorganisationer står bakom priset.

Annika Unt är en nytänkare som lyft maten i Lunds kommun. Hon har inspirerats av både nordiska och annan internationell matlagning.

Skolmaten har varit en sluten verksamhet och haft ett dåligt rykte. Men nu visar allt fler kockar i media hur maten har utvecklats, säger Annika Unt, som tidigare varit projektledare för Skolmatens vänner.

Ingen av de övriga svenska finalisterna vann något förstapris, men Jan Ehrensvärd, styrelseledamot i LRF och medlem i finaljuryn är ändå nöjd med de svenska deltagarna.

– Det är imponerade vilken bredd och spets som det svenska matundret har, säger Jan Ehrensvärd.

LRF och de övriga sex nordiska lantbruksorganisationerna, samlade i Nordiska Bondeorganisationernas Centralråd NBC, står bakom det nyinstiftade priset. Embla är ett prioriterat projekt av Ny Nordisk Mat och finansierat av Nordiska Ministerrådet för att stärka den gemensamma nordiska matkulturen och matidentiteten och öka intresset för nordisk mat utanför Norden.

De sju kategorierna som tävlade var mathantverkare, råvaruproducenter, mat till många, matdestination, matentreprenör, mat till barn och unga. Så här lyder den svenska juryns motivering till nomineringen av Annika Unt i tävlingskategorin Mat till många:

Annika Unt, skapar matglädje och lust kring den offentliga måltiden. Lyfter både personal och elever med näring, nyttighet, pedagogik och stor kunskap men framför allt med matlust i fokus. Hon lyfter fram det unika med fri skolmat, utgår från svenska smaker, lokala producenter och en förståelse för varifrån maten kommer.

Ladda gärna ned medföljande pressbild. Foto: Marie Lönneskog Hogstadius

Läs mer om Embla, som ska delas ut vartannat år, via länken www.emblafoodaward.com

För mera information, kontakta LRF pressavdelning 08-78757 77 eller Auni Hamberg, projektledare Embla 08-787 54 25

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB