Sveriges 7 bidrag till Embla – mat-Nordens finaste pris

Sju svenska finalister slåss om titeln bäst på mat i hela Norden när det stora nordiska matpriset Embla utses i Reykjavik den 1 juni.
– Våra tävlande har stor chans. Det är imponerade vilken bredd och spets som det svenska matundret har, säger Jan Ehrensvärd, jurymedlem och ledamot i LRFs Riksförbundsstyrelse.

Embla är matpriset som lyfter det bästa i den lokalproducerade nordiska matkulturen med totalt 185 nominerade. Den 1 juni utses vinnarna i de sju klasserna. Sveriges finalister är:

Anette Gustawson, mjölkbonde från Billinge Gård i Norrtälje som med sitt äkta sätt får både elever och ministrar att lyssna. Nominerad till klassen Nordisk matkommunikatör.

Miljana Vulovic, kock och måltidspedagog på Hamilton förskola i Helsingborg. Hon odlar överallt, låter barnen vara med och kopplar samman råvaran med barnens favoritmat. Nominerad till klassen Nordisk mat till barn och unga.

Erik Nilsson och Anja Persson på Gunnarshögs gård, Österlen. Har utvecklat det 112-åriga jordbruket till ett nytänkande livsmedelsföretag med sin egenodlade och kallpressade rapsolja som huvudprodukt. Nominerad i klassen Nordisk råvaruproducent.

Pär och Johanna Hellström, Svedjan Ost i norra Västerbotten. I byn södra Svedjan bor 17 personer. Här tillverkar familjen Hellström, med sina 40 kor, en av Sveriges mest kända ostar, Svedjan Gårdsost, som har serverats på nobelmiddagen. Nominerad i klassen Nordisk mathantverkare.

Bondens skafferi, Skåne, är länken mellan producenter, kockar och handlare och får restauranger och butiker att komma närmare kundernas växande intresse för närodlad mat. Nominerad i klassen Nordisk Matentreprenör.

Arrangörerna för skidskytte-VM och alpina VM i Jämtland. 80 procent av maten som serverades till de cirka 200 000 gäster, publik och deltagare bestod av svenska råvaror. 100 procent uppfyllde de svenska djurskydds- och livsmedelskraven. Nominerad i klassen Nordisk mat till många.

Matrundan, Österlen. I elva år har de 42 företagen som ingår i Matrundan Österlen lockat turister med sin matproduktion. De har också deltagit på Grüne Woche för att marknadsföra Skåne som matdestination. Nominerad i klassen Nordisk matdestination.

– De här tillhör alla toppskiktet bland Sveriges råvaru- och matproducenter och bidrar verkligen till att vår svenska mat är internationellt känd, hyllar det närproducerade och är klimatsmart, säger Jan Ehrensvärd.

LRF och de övriga sex nordiska lantbruksorganisationerna, samlade i Nordiska Bondeorganisationernas Centralråd NBC, står bakom priset som delas ut vartannat år, första gången 2017. Embla är ett prioriterat projekt av Ny Nordisk Mat och finansierat av Nordiska Ministerrådet samt bondeorganisationerna för att stärka den gemensamma nordiska matkulturen och matidentiteten och öka intresset för nordisk mat utanför Norden.

Den svenska juryn, som tagit fram de sju bästa namnen ur de svenska nomineringarna består av stjärnkocken Fredrik Eriksson, köksmästare som driver de egna restaurangerna Långbro Värdshus, Jan Ehrensvärd, ledamot av LRFs riksförbundsstyrelse samt journalisten Lena Johansson, politiskchefredaktör på Land Lantbruk.

Pressbilder och mer info om de nominerade finns på www.emblafoodawards.com

För mer information, kontakta LRF pressavdelning 010-184 40 70 eller Auni Hamberg, projektledare Embla 070-277 00 85

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB

www.lrf.se