Skarpsill med sikte på miljömärke

Report this content

Nu ska svenska och norska skarpsillfiskare låta sina fisken bli granskade för att se om de klarar kraven för att få använda MSC:s miljömärke. Skarpsill är den fisk som används till ansjovis.  Lyckas de kan nästa års påskbord få ytterligare ett miljömärkt inslag.

Redan idag har fiskälskare många miljömärkta alternativ att duka upp på påskbordet: det finns MSC-märkt kaviar till äggen, pinklax att grava och över 100 olika MSC-märkta sillar, bl a ansjoviskryddad sill. Men den riktiga ansjovisen saknas i det miljömärkta utbudet. Till det krävs skarpsill som med rätt kryddor och lagring säljs under namnet ansjovis.

Mer forskning kring skarpsill behövs

Skarpsillfisket har genomgått en förhandsbedömning som visar att det kommer bli en stor utmaning att klara MSC:s krav. Det råder osäkerhet kring hur stort beståndet av skarpsill egentligen är. För att ta reda på det behöver fisket ta fram vetenskapliga uppgifter på hur beståndet mår.

-- Vi är medvetna om att det är en del uppgifter kring fisket som är osäkra, men kommer anlita SLU för att få fram vetenskaplig fakta om bestånden, säger Björn Lindblad, i den pelagiska producentorganisationen, SPFPO, som anslutit sig till MSC:s miljöprogram.

Skarpsill är ingen vanlig sill

Kärt barn har många namn. Strömming och sill är samma art, men skarpsill (latin: Sprattus sprattus) är en egen art. Den använd främst till ansjovis. Men det finns, förvillande nog, även en fiskart som heter ansjovis (latin:  Engraulis encrasicholus ) som i Sverige säljs under namnet sardeller, vanligen inlagda i olja och salt.

Ansjovis med MSC:s miljömärke finns överhuvudtaget inte idag. Klarar skarpsillfisket MSC:s krav, så kan vi i framtiden äta Jansons frestelse och andra rätter, med MSC-märkt ansjovis. Det smakar alltid extra gott om man vet att fisken är fångad med omsorg om både fiskbestånden och havsmiljön.

Norska och svenska fiskare ansöker tillsammans

Fisket som granskas är det svenska fisket av skarpsill i Skagerack och Kattegatt och det norska fisket i Oslofjorden. Fisket sker på vinterhalvåret med start i september och fram till januari.

Fångsten har varierat mellan 1 760 ton (2013) och 9 500ton (1999). De senaste 5 åren har fångsten varit mindre än 2 800 ton. Skarpsillen konserveras och saluförs i Skandinavien och norra Europa.

Ansjovis-fakta

Skarpsillen förekommer i Sverige vid Bohuskusten och i Östersjön. Den fångas när den är 11–13 cm lång, saltas, läggs in och kryddas bland annat med kanel, svartpeppar, kryddpeppar, lagerblad, kryddnejlika, kardemumma och sandelträ.

Ansjovis uppfanns av salteriägaren Gustav Andersson i mitten av 1800-talet. Den tillverkades då vid Dorthes Konservfabrik, i Fjällbacka som ligger i Bohuslän.

Alla MSC-märkta produkter i Sverige

Här kan du hitta din MSC-märkta fiskfavorit. Sök på en art eller en produkt: http://www.msc.org/kop-msc-markt-fisk/hitta-en-produkt/product_search?country=SE

För mer information kontakta:

Linda Sörnäs, kommunikationschef, telefon 0738-022503 eller e-post  linda.sornas@msc.org

Information om MSC

Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell ideell organisation som arbetar för att motverka problem med överfiske. MSC driver det enda certifieringssystemet och miljömärkningsprogrammet för vildfångad fisk och skaldjur. Det är även den enda miljömärkningen för fisk och skaldjur som är förenlig med ISEAL:s kod för bästa praxis och FAO:s uppförandekod för ett ansvarsfullt fiske. FAO:s  riktlinjer för miljömärkning av fisk och fiskprodukter från havsfiske kräver att ett trovärdigt certifieringsprogram innehåller:

Objektiva, tredjepartsutlåtanden om fisket baserade på vetenskaplig bevisning;Transparenta processer med inbyggda system för intressentkonsultation och objektiva arbetsmetoder; Standarder baserade på hållbarhet för nyckelarter, ekosystem och förvaltningsrutiner.

MSC har kontor i London, Seattle, Tokyo, Singapore, Sydney, Haag, Glasgow, Berlin, Kapstaden, Paris, Madrid, Köpenhamn och Stockholm.

Totalt sett är mer än 300 fisken involverade i MSC-programmet. Över 200 av dessa är certifierade och 105 befinner sig någonstans i granskningsprocessen. Ytterligare 40-50 fisken ingår i konfidentiella förundersökningar. Tillsammans uppgår redan certifierade fångster, eller sådana under bedömning, till omkring 10 miljoner ton fisk och skaldjur. Detta motsvarar mer än 11 procent av det globala fångstbehovet för mänsklig konsumtion. På internationell nivå är mer än 20 000 fisk- och skaldjursprodukter, som kan härledas från ett hållbart fiske, märkta med MSC:s miljömärkning.

För mer information om MSC, vänligen besök www.msc.org/se

Taggar: