Abilia förvärvar samtliga produkter av Forget-Me-Not AS

MedCap ABs dotterbolag Abiliaförvärvarsamtliga produkter från det Norska företaget Forget-Me-Not AS. Abilia säljer sedan 2003 produkterna i den Svenska marknaden som återförsäljare. Forget-Me-Not AS har skött försäljningen i Norge sedan grundandet 1996. Produkterna säljs även i andra geografier, bland annat av Abilia i Danmark, men i relativt små volymer. Produktfamiljen består av tre produkter: ”Förgät mig ej”, ”Natt- och Dagkalendern” och ”Natt- och Dagkalendern med bild”.

”Forget-Me-Not produkterna utgör en del av det baserbjudande vi har inom kognitiva produkter speciellt riktade mot äldresegmentet. Genom förvärvet av produkträttigheterna får vi möjlighet att ta över försäljningen i Norge och göra en aktiv bearbetning på vår största marknad. Vidare får vi kontroll över en s.k. instegsprodukt för lansering i export marknader och på vår hemmamarknad i Storbritannien.”säger Lars-Åke Berglund, VD för Abilia-koncernen.

Produkterna omsätter cirka SEK 4 miljoner senaste 12 månaderna i Sverige och drygt NOK 5 miljoner i Norge. Förvärvslikviden består av att Abilia betalar en royalty på försäljningen under de kommande fem åren. Royalty satsen är hög inledningsvis och klingar av med tiden. Tillträde av produkterna och tillhörande rättigheter sker 2 januari 2014 och förvärvet beräknas ha positiv påverkan på Abilias vinst i innevarande räkenskapsår.

Snabbfakta

MedCap ABs dotterbolag Abilia förvärvar samtliga produkter från det Norska företaget For-Get-Me-Not AS. Abilia säljer sedan 2003 produkterna i den Svenska marknaden som återförsäljare. For-Get-Me-Not AS har skött försäljningen i Norge sedan grundandet 1996. Produkterna säljs även i andra geografier, bland annat av Abilia i Danmark, men i relativt små volymer.

Lars-Åke Berglund
For-Get-Me-Not produkterna utgör en del av det baserbjudande vi har inom kognitiva produkter speciellt riktade mot äldresegmentet.
Lars-Åke Berglund