Abilia tecknar avtal med ASL ett dotterbolag till Invacare Inc.

MedCap AB (publ)s dotterbolag Abilia tecknar ett treårigt samarbetsavtal med ASL Inc. (Adaptive Switch Laboratories) som är ett dotterbolag till världens största elrullstoltstillverkare Invacare Inc. Avtalet täcker initialt Nordamerika och rätten att sälja kommunikationsprodukten Rolltalk med brukarmjukvaran Nova till eldrivna rullstolar.

”Jag ser det här samarbetet som ett genombrott för internationaliseringen av Abilias Rolltalk produkter, vilket möjliggjorts genom nyutvecklingen av en modern och brukarvänlig programvara, Nova” säger Erland Pontusson, koncernchef Abilia

Rolltalk lösningen ger brukaren utmärkta möjligheter till kommunikation, omgivningskontroll och rullstolsstyrning lämpar sig väldigt väl för bland annat patienter med den allvarliga neurologiska sjukdomen ALS (amyotrofisk lateral skleros). Det beräknas finnas cirka 30 000 ALS-patienter i USA.

”Den Nordamerikanska marknaden för kommunikationsprodukter är i särklass världens största men också mycket komplex i sin struktur, ett stor geografiskt område och ett antal olika försörjningssystem. Därför har det varit av största vikt för Abilia att etablera ett samarbete med en kunnig, finansiellt stark och långsiktig partner vilket vi nu fått i ASL / Invacare”, säger Karl Tobieson, VD MedCap och ordförande i Abilia.

Mer om Invacare och ASL finns på: