MedCap - Bokslutkommuniké för perioden 1 maj 2013 – 30 april 2014

1 maj 2013 – 30 april 2014

• Nettoomsättningen uppgick till 826 086 (349 041) KSEK, en ökning med 137 %
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 55 412 (41 388) KSEK en ökning med 34 %.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 26 259 (17 510) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,19 (0,14) SEK.
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har minskat med 37 685 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret vilket förklaras i huvudsak av en ökad rörelsekapitalbindning i takt med att koncernen växer.
  • Ingen utdelning föreslås.

1 februari 2014 – 30 april 2014

• Nettoomsättningen uppgick till 271 227(95 941) KSEK, en ökning med 183 %

• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 11 719 (9 821) KSEK, en ökning med 19 %.

• Nettoresultatet för perioden uppgick till 9 499 (6 236) KSEK.

• Resultat per aktie uppgick till 0,06 (0,05) SEK.

• Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har minskat med 27 893 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret vilket förklaras av en ökad rörelsekapitalbindning i takt med att koncernen växer.

Väsentliga händelser efter rapportperioden

• En riktad nyemission till ett begränsat antal externa investerare om 50 MSEK genomfördes 9 maj.

Bäste aktieägare,  under fjärde kvartalet beslutade MedCaps styrelse att påbörja förberedelserna för att under hösten 2014 ansöka om ett listbyte till NASDAQ OMX Stockholm Small Cap. Som ett led i de förberedelserna har Hugo Petit anställts som CFO i MedCap. Hugo kommer närmast från Theducation och har sen årsskiftet fungerat som CFO på Abilia.

Under andra halvan av verksamhetsåret har vi satsat huvudsakligen på egengenererade investeringsidéer samt kompletteringsförvärv till befintliga dotterbolag. Vi ser fortsatt gott om möjligheter dock tenderar egengenererade affärer att var mer utsträckta processer med större processrisker.

Unimedickoncernen har fortsatt sin kraftiga tillväxt, även organiskt rensat för det senaste förvärvet Cross Pharma, och tar ytterligare ett par kliv framåt strategiskt. Under fjärde kvartalet har Unimedic påbörjat försäljning i Norge av Metadon Pharmadone vilket är en milstolpe i bolagets historia. Under andra halvan av verksamhetsåret har vi även börjat se synergier mellan förvärvade enheter inom affärsområdet Apoteksservice, på såväl kostnads- som intäktssidan.

Resultatet i kvartalet påverkas kraftigt av valutaeffekter där den försvagade svenska krona inverkat klart negativt på bruttomarginalerna. Samtidigt har apoteksserviceverksamheten vuxit och tagit marknadsandelar vilket prioriterats framför bruttomarginaler under perioden för att stärka marknadspositionen. Det kommande verksamhetsåret kommer stärkta bruttomarginaler prioriteras före tillväxt. Tillväxten har finansierat med befintliga krediter.

Före jul förvärvade Abilia samtliga produkter från det norska bolaget FMN. De svenska och danska delarna av Abilia har under många år sålt dessa produkter och Abilia känner FMN och dess produkter mycket väl. Förvärvet sker helt genom royaltybetalningar över fem år och blir på så sätt självfinansierande. Från och med 1 januari 2014 säljer alltså Abilia FMN produkterna även i Norge och de fyra första månaderna omsatte dessa produkter drygt 2 300 KNOK i Norge vilket är över förväntan. Förvärvet ligger helt i linje med Abilias strategiska inriktning där produktförvärv (och i förkommande fall säljkanaler) är en central del av den inriktningen framåt.

Även det nyligen förvärvade Toby Churchill i England utvecklas väl och levererar sedan sensommaren 2013 positivt kassaflöde till koncernen. Vi satsar nu på att nyttja den nyligen förvärvade marknadspositionen i Storbritannien för att expandera inom flera produktområden de kommande åren.

Quickels hade visserligen ett svagt år försäljningsmässigt pga av introduktionen av en ny produktgeneration, men efter lanseringen av det nya systemet ser vi en klart bättre trend mot slutet av året.

Summerat har koncernen under 2013/2014 mer än fördubblat omsättningen och nästan fördubblat balansomslutningen. Efter att verksamhetsåret avslutats genomfördes också en riktad emission till en mindre krets externa investerare på totalt 50 MSEK. Med den emissionen har vi utrymme att växa befintliga dotterbolag samtidigt som vi kan driva igenom nya förvärv.

Stockholm den 13 juni 2014

MedCap är ett marknadsnoterat industriell investerare med fokus inom Life Science. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. MedCap erbjuder en investeringsmöjlighet inom onoterade life science bolag för marknadens aktörer. MedCap handlas under symbolen MCAP på First North Premier som drivs av NASDAQ OMX. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se. Certified Adviser är Remium, www.remium.se.