MedCap - Bokslutskommuniké för perioden 1 maj 2010 – 30 april 2011

1 maj 2010 – 30 april 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 315 887* (258 787) KSEK, en ökning med 22 procent.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 37 543* (21 535) KSEK, en ökning med 74 procent.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 18 376* (7 475) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,12 (0,05) SEK.
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har förbättrats med 13 320 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret.
  • Vid utgången av kvartalet hade koncernen en nettoskuld på 3,7 (14,3) MSEK varav 5,5 (6,0) MSEK av lånen är knutna finansieringen av fastigheten i GEWAB AB.

1 februari 2011 – 30 april 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 86 240 (92 363) KSEK, en minskning med 6,6 procent.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA)för perioden var 11 003 (10 804) KSEK, en ökning med 1,8 procent.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 6 494 (5 393) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,04 (0,03) SEK.

Väsentliga händelser efter rapportperioden

• MedCap förvärvade ytterligare 29 % av Abilia i enlighet med det optionsavtal som tecknades med Norska minoritetsägaren i samband med förvärvet av Falck Igel i november 2009. Efter transaktionen äger MedCap 99,2 procent av Abilia koncernen.

Bäste aktieägare,

Dags att summera året 2010/2011 som sammanfattas i investering och konsolidering. Stora investeringar i vidareutveckling av dotterbolagen och då primärt i produktutveckling har genomförts under året. Vidare har balansräkningen konsoliderats inför förvärvet av Katalysators 29 % i Abilia vilket varit en tydlig målsättning för verksamhetsåret.

Under året har MedCap analyserat ett 50 tal realistiska möjligheter till nya kärninvesteringar och ett stort antal kompletteringsförvärv. Tyvärr har inte något nytt förvärv genomförts. Det finns självklart flera skäl till att nya förvärv uteblivit men summerat är det inte godkänt. Under året stärktes investeringsorganisationen upp med en investment manager. Vidare lämnade jag över VD rollen i Abilia koncernen den 10 januari i år och har sen dess kunnat vara mer dedikerad till sökandet efter nya kärninvesteringar. Med stärkt och fokuserad organisation skall förvärv kunna genomföras i en takt om två per år vilket är ambitionen.

Abilia har haft ett häftigt år på många sätt med innovationspris, fusionsarbete och en hel del spännande utmaningar på befintliga och nya marknader. Hemma marknaderna Sverige, Norge och Danmark har utvecklats i olika riktning med 11 procents tillväxt i Sverige, viss tillbakagång i Norge och nästan 14 procents negativ tillväxt i Danmark. Valuta effekter med stärkt krona har också en betydande effekt jämfört med förra året. På exportmarknaderna har Abilia vuxit med cirka 8 procent i lokalvaluta. 87 procent av försäljningen sker fortsatt i hemmamarknaderna och Norge och Sverige är fortsatt totalt dominerande med knappt 82 procent av totala försäljningen. Lönsamheten utvecklas i rätt riktning och successivt utvinns allt mer synergier.

Handitek som har i stort sett 100 procent av sin försäljning till Abilia och då i synnerhet till den Svenska marknaden har utvecklats över förväntan med stark tillväxt och godkänd lönsamhetsutveckling.

Unimedic har i och med extempore apoteks godkännandet helt nya affärsmöjligheter att utmana det statliga monopolet på extempore läkemedelsmarknaden. Det är dock fortsatt en process tills alla frågetecken runt avregleringen är uträtade och en marknad i fri konkurrens kan ta vid.

Under våren lanserade Dunmedic sin första produkt, d-droppar utan E320 (BHA), vilket inledningsvis kommer säljas genom apotekskedjorna. Konsumentförsäljningen utgör cirka 20 procent av marknaden för d-droppar i Sverige.

IM-Medico summerar ett starkt år med fin tillväxt och tillfredställande lönsamhetsutveckling. Vi har mot slutet av året kunnat se effekt av samarbetet med Laerdal som aviserades i mars 2011. Organisationen har också förstärkts och vi har nu en plattform att växa från.

Quickels har under året fortsatt investerat i produktutveckling och samarbeten med tre stora EKG tillverkare i form av Mortara, Phlips och nu senast aviserat Schiller. Omsättning och lönsamhet påverkas negativt av den stärkta kronan i och med att 70 % av försäljningen går på export.

Med ett rekord starkt 2010/2011 i ryggen och ett bedömt utrymme på 70 MSEK att förvärva för finns alla förutsättningar på plats för ett spännande och intensivt 2011/2012. Exitmarknaden har tagit fart ordentligt under året som gick och det finns alla anledning för MedCap att undersöka möjligheterna på den arenan också kommande året.

Stockholm den 14 juni 2011