MedCap - Bokslutskommuniké för perioden 1 maj 2011 – 30 april 2012

1 maj 2011 – 30 april 2012

• Nettoomsättningen uppgick till 336 510 (315 887) KSEK, en ökning med 6,5 %.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 33 353 (37 543) KSEK, en minskning med 11,2 %.
  • Resultatet påverkas negativt av engångsposter om 4 264 KSEK efter nedskrivning av innehavet i Nanosep, kostnader relaterade till personalomställningar i Abilia koncernen samt omställningskostnader i Quickels Systems AB.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 11 274 (18 376) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,08 (0,12) SEK.
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har minskat med 1 526 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret.
  • Ingen utdelning föreslås.

1 februari 2012 – 30 april 2012

• Nettoomsättningen uppgick till 95 948 (86 240) KSEK, en ökning med 11,2 %.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 11 954 (11 003) KSEK, en ökning med 8,6 %. Justerat för engångsposter var ökningen 21,2%.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 4 981 (6 494) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,04 (0,04) SEK.

Väsentliga händelser efter rapportperioden

• Abilia har tecknat distributionsavtal gällande primärt Rolltalkprodukterna i USA med ASL, ett dotterbolag till Invacare.
  • Unimedic har avtalat om distribution av Rosemonts produkter i Skandinavien.
  • MedCap har sålt aktierna i dotterbolag IM-Medico Svenska AB, investeringen gav en årlig avkastning (IRR) på 9,1%.

Bäste aktieägare,

Fjärde kvartalet visar att koncernen som helhet är på rätt väg med 11 % omsättningstillväxt och 21,2 % vinsttillväxt, justerat för engångsposter. Kassaflödet från rörelserna var mycket starkt under årets avslutande kvartal och det finns gott om utrymme för expansiva investeringar och förvärv.

Abilias avslutning på verksamhetsåret är en besvikelse. Framför allt i Sverige, där Abilia underskatta utmaningarna vid lanseringen av nya Handi plattformen, vilket påverkat försäljningen klart negativt. Norska marknaden är fortsatt stabil där Abilia växer med cirka 6 % under året. I den danska verksamheten fortsätter omställningen till försäljning mot kommunerna och året avslutas svagt. Under sista kvartalet har dock åtgärder vidtagits för att minska kostnadsmassan. Export- och industrisidan påverkas fortsatt negativt av en försiktigare attityd hos kunderna.

Efter kvartalets utgång har Abilia aviserat samarbetet med ASL, ett dotterbolag till Invacare, på amerikanska marknaden. Med ASL får Abilia en finansiellt stark och mycket kunnig partner i världens största hjälpmedelsmarknad. På sikt finns betydande potential i samarbetet och marknadsföringsarbetet på plats i USA som inleds under juni månad.

Under året har Abilia lanserat konceptet ”Abilia Senior” som i grunden bygger på att dra nytta av den kompetens och det produktprogram som Abilia redan har inom kognition, larm och omgivningskontroll. Potentialen för konceptet är inledningsvis koncentrerad till den norska marknaden.

Under året har Abilia förvärvat Handitek och därmed fått full kontroll över ett produktsortiment som utgör cirka 20 % av försäljningen. Genom förvärvet får Abilia tillgång till ett utvecklingsteam med unik erfarenhet inom mjukvaruutveckling på PDA plattformar.

Unimedic/Dunmedic håller fortsatt hög aktivitet i produktutveckling och försäljningen inom Apoteksservice och under årets sista kvartal har försäljning vuxit stabilt månad för månad. Genomsnittsmarginalen ökar i takt med att andelen apoteksservice ökar relativt totala omsättningen. Även läkemedelsservice utvecklas väl med väsentligt ökade volymer. Resultatet i sista kvartalet ger en fingervisning om var verksamheten som helhet bör ligga med nuvarande försäljningsfördelning.

Efter utgången av kvartalet sålde MedCap innehavet i IM-Medico och den årliga avkastningen (IRR) summerades till 9,1%. D.v.s. långt under vårt avkastningsmål på 20 % men relativt hur situationen såg ut halvvägs in i investeringen (mitten på 2008) är det ändå en stark vänding.

Quickels har ställt om organisationen under 2011/12 och har idag en väsentligt lägre kostnadsmassa. Med de förändringarna på plats finns förutsättningar för ett bra 2012/2013.

Nytt vinstrekord fjärde kvartalet kunde och borde ha blivit bättre. Sammanfattningsvis lämnar vi ett 2011/2012 med blandad utveckling där omformningen av Unimedic sticker ut som det mest offensiva och positiva under året. Med oss in i nya året har vi en mycket stark position för fortsatt utveckling av befintliga dotterbolag och nya potentiella förvärv.

Stockholm den 14 juni 2012