MedCap - Bokslutskommuniké för perioden 1 maj 2012– 30 april 2013

1 maj 2012 – 30 april 2013

• Nettoomsättningen uppgick till 349 041 (307 406) KSEK, en ökning med 13,5 %.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 41 388 (30 965)KSEK, en ökning med 33,7 %.
  • Rörelseresultatet (EBITDA) påverkas negativt av engångsposter om 2 364 KSEK pga kostnader relaterade tillpersonalomställningar i Abilia koncernen och positivt av en engångspost om 5 850 KSEK, vilken avser resultatet av avyttringen av de Nordiska rättigheterna till kosttillskottet D-droppar. Nettoresultatet påverkas totalt sett av poster av engångskaraktär positivt med 474 KSEK.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 17 510 (12 488) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,14 (0,09) SEK.
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har förbättrats med 9 439 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret.
  • Ingen utdelning föreslås.

1 februari 2013 – 30 april 2013

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 95 941 (87 714) KSEK, en ökning med 9,4%.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 9 821 (11 232) KSEK, en minskning med 12,6 %.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 6 236 (5 758) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,05 (0,04) SEK.

Väsentliga händelser efter rapportperioden
  • Abilia har avtalat om samarbete med Dynavox Inc.

Bäste aktieägare,

Summerat har 2012/2013 varit ett aktivt år med tre mindre försäljningar och tre mindre förvärv. Vi fortsätter att söka förvärvsmöjligheter både till befintliga dotterbolag och i nya kärninvesteringar. Vår bedömning är att vi för närvarande har ett förvärvsutrymme om cirka 100 MSEK.

Unimedickoncernen har under året ökat sin affär inom apoteksservice kraftigt både genom organisk tillväxt och via förvärvet av Ergobe. Ergobe ingår i Unimedic koncernen sen 1 oktober och har under de första 7 månadernas ägande utvecklats långt över förväntan. Med förvärvet av Pharmadone i slutet på verksamhetsåret tydliggjordes även Unimedics tredje affärsområde Healthcare där fokus ligger på egna registrerade läkemedel med patienter och vården som kund. Under året har vi kontinuerligt byggt ut produktutvecklingskapaciteten internt i Unimedic vilket ger lägre marginaler på kort sikt men ingår i vår kraftsamling mot att bygga upp ett unikt sortiment av registrerade läkemedel inom affärsområdet specialty pharma.

Unimedics traditionella verksamhet inom CDMO har också vuxit kraftigt under året, mycket tack vare att en viktig kund internationaliserat ett lokalt varumärke.

Abilia genomförde under kvartalet förvärvet av Toby Churchill Ltd. Toby Churchill har över 40 års erfarenhet och historia av att sälja kommunikationshjälpmedel i Storbritannien samt stora delar av västvärlden. Förvärvet ger Abilia en utmärkt plattform att med ett trovärdigt varumärke och en etablerad organisation växa i Storbritannien. I början på juni kommunicerades även att Abilia, genom dotterbolaget Toby Churchill, inleder ett samarbete i USA och Storbritannien med Dynavox. Med Dynavox får Abilia-bolagen tillgång till USAs i särklass största och mest väletablerade säljstyrka inom vår nisch av hjälpmedel med 66 säljare på fältet. Samarbetet innebär också att Toby Churchills säljstyrka i USA avvecklas.

Samarbetet inom rullstolsstyrning och kommunikation med Invacare i USA fortlöper som tidigare och bör ge effekt kommande verksamhetsåret även om utveckling under första samarbetsåret varit under förväntan med fem sålda system.

För det kommande verksamhetsåret ligger fokus på att växa Abilia i framförallt Storbritannien samt att med god kostnadskontroll underhålla de Skandinaviska hemmamarknaderna.

Quickels gör ett stabilt år totalt sett. Med lansering av nya versionen efter sommaren hoppas och tror vi att Quickels skall växa igen.

Året som gått har inneburit både framgångar och utmaningar. Vi har dock grundlagt framtida tillväxt i samtliga dotterbolag vilket gör att vi ser mycket positivt på det kommande verksamhetsåret.

Stockholm den 14 juni 2013