MedCap - Delårsrapport för perioden 1 maj 2013– 30 juli 2013

1 maj 2013 – 31 juli 2013

• Nettoomsättningen uppgick till 129 334 (76 844) KSEK, en ökning med 68,3 %
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 4 514 (1 509) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,04 (0,01) SEK.
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har ökat med 17 995 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret.
  • Under perioden har dotterföretaget Unimedic förvärvat Cross Pharma koncernen.

Bäste aktieägare,

Under sista tolv månaderna har vi haft ett högt tempo med flera förvärv och några mindre försäljningar. Vi har fortsatt utrymme i balansräkningen och som målsättning att växa med ytterligare förvärv de kommande kvartalen.

Unimedic-koncernen får med förvärvet av Cross Pharma ett starkt erbjudande inom affärsområdet Apoteksservice. Förvärvet ger betydande möjligheter att utöka affären till apoteken och skapa en plattform för korsförsäljning. Proforma omsättningen för Unimedic-koncernen passerar nu en halv miljard. Apotektsservice har fortsatt att växa under kvartalet, även exklusive förvärvet av Cross, och utgör idag en betydande del av både resultat och omsättning. Affärsområdet Kontraktstillverkning har utvecklats svagt under första kvartalet. Vår bedömning är att det främst beror på ett tillfälligt tapp med lagerjusteringar hos kunderna samt en del interna produktionsstörningar. Unimedics affärsområde Pharma, egna registrerade läkemedel, är fortsatt en relativt liten del av verksamheten men vi investerar i produktutveckling för att växa området på sikt.

Abilia visar under första kvartalet att kostnadsbesparingarna gett effekt. Utmaningen framåt är att komma tillbaka till organisk tillväxt och fokus ligger på att växa verksamheten i Storbritannien via det nyligen förvärvade Toby Churchill samt att få fart på samarbetet med Dynavox.

För Quickels var första kvartalet svagt med klen systemförsäljning då kunderna avvaktar en lansering av nya systemet under hösten. Försäljningen av förbrukningsartiklar är fortsatt stabil.

Vi ser fortsatt många spännande förvärvs-möjligheter och ambitionen är att växa antalet kärninvesteringar.

Stockholm den 30 augusti 2013

Snabbfakta

1 maj 2013 – 31 juli 2013 • Nettoomsättningen uppgick till 129 334 (76 844) KSEK, en ökning med 68,3 % • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 11 642 (6 971) KSEK, en ökning med 67,0%.

Citat