MedCap - Delårsrapport för perioden 1 maj 2013– 31 januari 2014

1 november 2013 – 31 januari 2014

• Nettoomsättningen uppgick till 222 691 (88 174) KSEK, en ökning med 252,6 %.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 17 098
    (7 459) KSEK, en ökning med 74% justerat för engångsposter.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 6 466 (-718) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,05 (-0,01) SEK.
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har minskat med18 375 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret vilket förklaras av ökade räntekostnader relaterat till Unimedics finansiering samt en ökad rörelsekapitalbindning i takt med att koncernen växer.

1 maj 2013 – 31 januari 2014

• Nettoomsättningen uppgick till 554 859(253 100) KSEK, en ökning med 219,2 %.
  • Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 43 693
    (31 567) KSEK, en ökning med 56 % justerat för engångsposter.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 16 759 (11 274) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,12 (0,09 SEK).
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har minskat med9 792 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret vilket förklaras av ökade räntekostnader relaterat till Unimedics finansiering samt engångsposter som lyfte förra årets kassaflöde.

Bäste aktieägare,

tredje kvartalet, det starkaste i koncernens historia, visar på flera sätt att vi är på rätt väg och har en utmärkt position att bygga vidare från. Dotterbolagen har fått tydliga tillväxtmandat vilket under de närmaste kvartalen förväntas leda till en högre rörelsekapitalbindning samt ökade investeringar från moderbolaget, bland annat för att möjliggöra förvärv i dotterbolagen.

Under hösten har vi granskat en stor mängd nya investeringsmöjligheter.  Efter nyåret har det dock varit betydligt lugnare och det verkar som att flera säljare av företag väljer att avvakta. I vissa fall erbjuder notering just nu en mer attraktiv prissättning för säljarna än privata transaktioner. För små bolag är alternativen mer begränsade och strax före nyåret stängde vårt dotterbolag Abilia ett produktförvärv av FMN i Norge. Vi fortsätter aktivt med att granska potentiella nya kärninvesteringar så väl som kompletteringsförvärv till befintliga dotterbolag och prioriterar egna idéer snarare än rådgivargenererade.

Unimedickoncernen har fortsatt sin kraftiga tillväxt, även organiskt rensat för det senaste förvärvet Cross Pharma, och tar ytterligare ett par kliv framåt strategiskt. Under tredje kvartalet har Unimedic påbörjat försäljning i Danmark inom Apoteksservice vilket är en milstolpe i bolagets historia. Under tredje kvartalet har vi även börjat se synergier inom förvärvade enheter inom affärsområdet Apoteksservice, både på kostnadssidan såväl som intäktssynergier. CDMO-delen inom bolaget har haft en svag inledning på året men det senaste kvartalet var ett litet steg i rätt riktning med något bättre efterfrågan och framförallt en trimmad kostnadsmassa.

För jul förvärvade Abilia samtliga produkter från norska bolaget FMN. De svenska och danska delarna av Abilia har under många år sålt dessa produkter och Abilia känner FMN och dess produkter mycket väl. Förvärvet sker helt genom royaltybetalningar över fem år och blir på så sätt självfinansierande. Från och med 1 januari 2014 säljer alltså Abilia FMN produkterna även i Norge och första månaden omsatte dessa produkter drygt 700 KNOK i Norge vilket är långt över förväntan. Förvärvet ligger helt i linje med Abilias strategiska inriktning där produktförvärv (och i förkommande fall säljkanaler) är en central del av den inriktningen framåt. Även det nyligen förvärvade Toby Churchill i England utvecklas väl och levererar sedan sensommaren positivt kassaflöde till koncernen.

Quickels har under Q3 haft det nya systemet installerat för testning på Södersjukhuset. Testerna i verklig miljö har gett den feedback man hoppats på och vi har under veckan påbörjas leveranser av nya systemet till slutkund i Sverige och Europa.

Summerat således ett bra kvartal för koncernen som helhet.

Stockholm den 21 februari 2014

Citat

Under hösten har vi granskat en stor mängd nya investeringsmöjligheter. Efter nyåret har det dock varit betydligt lugnare och det verkar som att flera säljare av företag väljer att avvakta.