MedCap - Delårsrapport för perioden 1 maj 2014– 31 januari 2015

1 november 2014 - 31 januari 2015

• Nettoomsättningen för verksamhetsårets tredje kvartal uppgick till 200 316 (222 691) KSEK, en minskning med 10 procent vilket primärt beror på en kraftig minskning av parallellimportverksamheten.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 5 871 (17 098) KSEK, en minskning med 66 procent vilket i huvudsak förklaras av en svagt resultatutveckling under kvartalet i Abilia.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 525 (6 466) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,00 (0,05) SEK.
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har ökat med 24 636 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret vilket förklaras av ett minskat rörelsekapitalbehov.

1 maj 2014-31 januari 2015

• Nettoomsättningen för verksamhetsårets första 9 månader uppgick till 618 477 (554 859) KSEK, en ökning med 11 procent.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 19 251 (43 693) KSEK, en minskning med 55 procent.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 1 771 (16 759) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,00 (0,12) SEK.
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har ökat med 61 502 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret vilket förklaras av minskad rörelsekapitalbindning i Unimedic.

Bästa aktieägare,

Under det gångna kvartalet har fokus skiftats än mer mot befintliga dotterbolag och utvecklingen av dem snarare än nya kärninvesteringar. Liksom tidigare aviserats kommer MedCaps fokus koncentreras på egengenererade affärer med koppling till befintliga investeringar.

Unimedic visar med tredje kvartalet att resultatutvecklingen går åt rätt håll. Arbetet med att bygga ut specialty pharma-verksamheten löper på med ett nytt avtal om att representera Biotest AG i Norden samt en utökning av licensverksamheten i Danmark. Flera produktlanseringar kommer ske under våren och vi förväntar oss fortsatt tillväxt för affärsområdet.

Förutsättningarna för parallellimportverksamheten är utmanande med flertalet faktorer som tillsammans pressar lönsamheten och minskar omsättningen kraftigt, vilket också hållit tillbaka marginalförbättringen under kvartalet. Glädjande är att omsättningen och orderingången inom CDMO verksamheten stabiliserats under kvartalet jämfört med förra året.

Med tredje kvartalet visar Unimedic att bolaget är på rätt väg resultatmässigt och att de kostnadsbesparingar som initierats under året börjar få effekt. Satsningen på specialty pharma-delen börjar bära frukt även om den är en relativt liten del av bolaget.

Förutsättningarna för parallellimportverksamheten är utmanande även framöver och givet rådande valutasituation förväntar vi oss ingen snabb förändring i vinstmarginalerna.

Abilia har haft ett mycket svagt kvartal försäljningsmässigt vilket slagit hårt på resultatet. Åtgärder för att vända försäljningsutvecklingen och minska kostnaderna har vidtagits. Under kvartalet har driftsenheten i Risör lagts ned vilket påverkat omsättningen negativt på grund av leveransstörningar som nu är lösta. Under kvartalet såg vi emellertid också en ökning för Abilia i Storbritannien där satsningar gjorts för att etablera oss inom området omgivningskontroll det senaste halvåret.

Efter nyåret genomfördes ett VD-byte i Abilia och sedan slutet av januari fungerar Hugo Petit, CFO i MedCap, som t.f. VD och rekrytering av permanent VD har inletts.

Under fjärde kvartalet förväntar vi oss dock att se effekt av de förändringar som genomförts. Normalt sett är fjärde kvartalet det starkaste försäljningsmässigt varför vi ser fram emot avslutningen av verksamhetsåret med tillförsikt.

Quickels har under kvartalet tagit en stor order i Sverige på en miljon kronor vilken levereras och faktureras under fjärde kvartalet.

Förberedelserna för listbyte har fortsatt under kvartalet men haft lägre prioritet då fokus naturligt kommit att hamna på företagsledningsbytet i Abilia i närtid.

Stockholm den 20 februari 2015

MedCap är en marknadsnoterad investeringsorganisation med fokus inom Life Science. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. MedCap erbjuder en investeringsmöjlighet inom onoterade life science bolag för marknadens aktörer. MedCap handlas under symbolen MCAP på First North Premier som drivs av NASDAQ OMX. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se. Certified Adviser är Remium, www.remium.se.