MedCap - Delårsrapport för perioden 1 maj 2015 – 31 juli 2015

1 maj 2015 – 31 juli 2015

• Nettoomsättningen för verksamhetsårets förstakvartal uppgick till 181 865 (212 053) KSEK, en minskning med 14procent. Nedgången förklaras främst av en krympande totalmarknad för Unimedic produkter inom affärsområde Pharma Trading.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 9 688 (9 035) KSEK, en ökning med 7 procent.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 2 756 (2 965) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,02 (0,02) SEK.
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har ökat med 11 798 KSEK till 29 389 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret vilket förklaras av ett minskat rörelsekapitalbehov.

Aktiviteten på den rådgivardrivna företagstransaktionsmarknaden är fortsatt låg. Vårt fokus låg därför under verksamhetsårets första kvartal på att generera egna affärer, främst när det gäller tilläggsförvärv till befintliga verksamheter.

Under juni förvärvades Miwana AB, som tillverkar medicinska egenvårdsprodukter såsom näsdroppar. Verksamheten kommer att integreras fullt ut i Unimedic-koncernen.

Unimedic fortsätter att växa kraftigt med nya produkter inom affärsområde Specialty Pharma. Under kvartalet påbörjades försäljningen av den egen utvecklade produkten Fenylefrin som används för att behandla lågt blodtryck som kan uppkomma vid olika typer av narkos. Produkten är en milstolpe i bolagets historia då man själva utvecklat produkten och hanterat processen fram till godkännande av Läkemedelsverket i Sverige.

Försäljningen inom Unimedics affärsområde Pharma Trading sjönk till följd av en minskande totalmarknad som förväntas fortsätta minska även under kommande kvartal.

Efterfrågan på affärsområde CDMOs produkter var stor och översteg Unimedics produktionskapacitet under första kvartalet. Unimedic förväntas ta igen tappet inom området under året som kommer.

Totalt sett minskade försäljningen för Unimedic. Resultatet var trots det väsentligt bättre än för samma period förra året, men inte i nivå med bolagets förväntningar. Unimedic är fortsatt i ett omställnings- och effektiviseringsarbete som börjat ge resultat, men vi har inte sett full effekt av det arbetet än.

Abilia fortsätter att växa i Storbritannien inom både kommunikation och omgivningskontroll. Abilias norska dotterbolag har dock minskat sin försäljning i motsvarande utsträckning under kvartalet, vilket delvis beror på att en pågående omorganisation tagit fokus från säljarbetet. Övriga marknader har varit stabila under det första kvartalet.

Quickels uppvisade stigande lönsamhet och rekordförsäljning av elektroder under kvartalet.

Totalt sett sjönk koncernens nettoomsättning för perioden 1 maj 2015 till 31 juli 2015 till 181 865 (212 053) KSEK. Resultat efter skatt uppgick till 2 751 (2 965) KSEK.

Stockholm den 28 augusti 2015

MedCap är en marknadsnoterad investeringsorganisation med fokus inom Life Science. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. MedCap erbjuder en investeringsmöjlighet inom onoterade life science bolag för marknadens aktörer. MedCap handlas under symbolen MCAP på First North Premier som drivs av NASDAQ OMX. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se. Certified Adviser är Remium, www.remium.se.