MedCap - Delårsrapport för perioden 1 november 2011 – 31 januari 2012

1 maj 2011 – 31 januari 2012
  • Nettoomsättningen uppgick till 240 562 (229 649) KSEK, en ökning med 4,7 %.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 21 399 (26 541) KSEK, en minskning med 19,4 %.
  • Resultatet påverkas negativt av engångsposter om 2 825 KSEK efter nedskrivning av innehavet i Nanosep samt kostnader relaterade till personalomställningar i Abilia koncernen.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 6 293 (11 882) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,05 (0,08) SEK.
  • Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten har försämrats med 5 064 KSEK jämfört med samma period förra verksamhetsåret.
1 november 2011 – 31 januari 2012
  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 86 814 (76 636) KSEK, en ökning med 13,3 %.
  • Resultatet påverkas negativt av personalomställningskostnader i Abilia om 1 500 KSEK.
  • MedCap har erhållit utbetalning från Independent Pharmacuticas likvidation om 1 208 KSEK, vilket ger en positiv resultateffekt om 208 KSEK i kvartalet.
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) för perioden var 6 325 (5 679) KSEK, en ökning med 11,3 %. Justerat för engångsposter var ökningen drygt 34%.
  • Nettoresultatet för perioden uppgick till 786 (1 894) KSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,01 (0,02) SEK.

Väsentliga händelser efter rapportperioden

• Abilia har tillträtt aktierna i Handitek AB per första februari 2012, därmed äger MedCap 86,4% av Abilia.

Bäste aktieägare,

Tredje kvartalet visar att koncernen som helhet är på rätt väg med 13 % omsättningstillväxt och 34 % vinsttillväxt justerat för engångsposter. Kassaflödet minskar p.g.a. den ökade rörelsekapitalbindningen vilket delvis förklaras av att koncernen växer men också som ett resultat av en förändrad affärsmix i Unimedic/Dunmedic. Ett ökat innehåll av egna produkter inom apoteksservice kräver lagerhållning vilket läkemedelsservice historiskt inte krävt där vi i de flesta fall producerat mot omedelbar leverans.

Min bedömning är att det fortsatt finns förutsättningar för att göra nya kärninvesteringar utan nyemissioner, även om de tillväxtinvesteringar som görs i (framförallt) Abilia och Unimedic/Dunmedic naggat det utrymmet i kanten. Vi arbetar aktivt för att hitta nästa kärninvestering och generellt finns det även fortsatt möjligheter att belåna förvärv inom MedCaps affärssegment.

Abilia ser fortsatt stabilitet på hemmamarknaderna i Sverige och Norge med cirka 7 % tillväxt i lokal valuta. I danska verksamheten forsätter omställningen mot försäljning till kommunerna och även om det inte rör sig om någon ketchupeffekt så ser vi tecken på bättre aktivitet och försäljning under det gångna kvartalet. Export- och industrisidan påverkas fortsatt negativt av en försiktigare attityd från betalande kunder.

Under kvartalet har Abilia lanserat konceptet runt Abilia Senior som i grunden bygger på att dra nytta av den kompetens och det produktprogram som Abilia redan har inom kognition, larm och omgivningskontroll. Vidare har Abilia förvärvat Handitek och därmed fått kontroll över ett produktsortiment som utgör drygt 20 % av försäljningen. Genom förvärvet får Abilia tillgång till ett utvecklingsteam med unik erfarenhet inom mjukvaruutveckling på PDA plattformar.

Handitek fortsätter att utvecklats över förväntan med stark tillväxt och stark lönsamhetsutveckling. Efter kvartalets utgång har även produkten Handi 5 lanserats och mött stort intresse bland förskrivare. Den 1 februari tillträdde Abilia aktierna i Handitek vilket innebär att med start Q4 11/12 ingår Handitek i sin helhet i Abilia koncernens resultat och balansräkning och rapporteras där .

Unimedic/Dunmedic håller fortsatt hög aktivitet i produktutveckling och försäljningen inom Apoteksservice börjar komma igång på allvar. Under det gångna kvartalet har volymerna ökat successivt från månad till månad och innan året är slut är målet att takta 1 MSEK per månad i försäljning inom Apoteksservice. Även läkemedelsservice utvecklas väl med stigande volymer. Resultatet släpar sett över hela året men i och med gångna kvartalet ser vi helt klart att de satsningar som gjorts har börjat ge resultat.

IM-Medico visar i och med tredje kvartalet, att de är på rätt väg. Fokuseringen av verksamheten fortlöper enligt plan och akutsidan växer fortsatt bra. Av diagnostik området återstår nu bara produkterna inom EKG. Quickels har ställt om organisationen under 2011/12 och har idag en väsentligt bantad kostnadsmassa. Med de förändringarna på plats finns förutsättningar för ett bra avslut på året och ett positivt 12/13.

Summerat befinner sig samtliga dotterbolag i centrala exekveringslägen inför avslutningen på året. Med rätt genomförande ser innevarande år och framtiden riktigt ljus ut för befintlig portfölj.

Stockholm den 24 februari 2012

Snabbfakta

MedCap är ett marknadsnoterat private equity-bolag med investeringsfokus inom Life Science.