Quickels förvärvar Cardiolex

MedCaps helägda bolag Quickels Systems AB (”Quickels”) har tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i Cardiolex AB (”Cardiolex”), inklusivedet svenska dotterbolagetCardiolex Försäljning AB samt det franska dotterbolaget Cardiolex SA. Cardiolex utvecklar och säljer ett komplett EKG system för vilo- och arbetsprover, med tillhörande mjukvara och databaser. Cardiolex, som grundandes för nio år sedan, har i dagsläget cirka 50 % marknadsandel på den svenska slutenvårdsmarknaden samt viss försäljning i Norge, Storbritannien samt Frankrike.

-          Vi är djupt imponerade av de framgångar och den tillväxt Cardiolex visat på den svenska EKG marknaden i konkurrens med bland annat GE Healthcare. Quickels och Cardiolex har framgångsrikt samarbetat under ett stort antal år på den svenska marknaden, vilket gör att vi känner varandra väl. Tillsammans har vi en unik kompetens inom signalkvalitet, EKG system och tillhörande mjukvaruplattformar samt en stark ställning på främst den svenska marknaden, kommenterar Krister Sjöberg, VD Quickels Systems AB.

-          Tillsammans med Medcap och Quickels kan vi ta nästa steg i utvecklingen av Cardiolex och våra produkter. Med synergier i gemensamma resurser och tillgång till ny teknologi kan vi vidareutveckla och erbjuda nya lösningar för att möta kundernas behov vilket jag är övertygad om att både befintliga och nya kunder kommer att uppskatta, kommenterar Anders Eriksson, VD och en av Cardiolex AB’s grundare.

Cardiolexkoncernen omsatte under verksamhetsåret 2014/2015 cirka 20 MSEK med ett EBITDA resultat om 4,7 MSEK. Köpeskillingen uppgår till 12 MSEK fördelat på 10 MSEK kontant samt 2 MSEK i nyemitterade Quickels aktier, motsvarande en ägarandel om 9,8 % i Quickels Systems AB. Ägarna, och tillika grundarna, av Cardiolex kommer därmed efter att transaktionen genomförts gemensamt äga 9,8% av Quickels Systems AB medan MedCaps ägarandel kommer att uppgå till 90.2%. Förvärvet är fullt ut lånefinansierat och tillträde förväntas inom två veckor.

Fakta om Quickels Systems AB

Quickels Systems AB utvecklar, tillverkar och marknadsför ett unikt vakuumsystem för EKG-registrering i främst Sverige och Europa. Mer än 2/3 av de svenska sjukhusen använder systemet och Tyskland, Frankrike och Holland utgör de största exportmarknaderna. Verksamheten bildades 1995 och förvärvades av MedCap 2006. Quickels omsättning uppgick till 10,9 MSEK under det senaste räkenskapsåret och det justerade EBITDA resultatet till 2,7 MSEK.

MedCap är en marknadsnoterad investeringsorganisation med fokus inom Life Science. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. MedCap erbjuder en investeringsmöjlighet inom onoterade life science bolag för marknadens aktörer. MedCap handlas under symbolen MCAP på First North Premier som drivs av NASDAQ OMX. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se. Certified Adviser är Remium, www.remium.se.