Unimedic har ansökt om att få bli extemporeapotek

Sommaren 2010 verkställdesden lagändring som tillåter att framställningen av individanpassade specialläkemedel, extempore, konkurrensutsätts. Extempore får nu tillverkas på så kallade extemporeapotek. Unimedic har ansökt om att få bli extemporeapotek.

– Vi har ansökt om att få bli ett extemporeapotek dels för att vi har kompetensen och kvaliteten att möta de krav och förväntningar som kunderna efterfrågar och dels eftersom vården blir mer och mer individanpassad. Utan en extemporemarknad kan inte patienterna få de medicinska behoven tillgodosedda fullt ut. Vi har alla förutsättningar att bli ett privat kundanpassat alternativ till statliga monopolet APL, säger Christer Ahlberg, som är arbetande styrelseordförande för Unimedic

Ansökan måste godkännas av Läkemedelsverket och besked väntas under första halvan av 2011. Unimedics fabrik i Matfors var vid starten på 1960-talet och före apoteksregleringen just en tillverkare av extempore läkemedel och vid godkännande från Läkemedelsverket sluts cirkeln.

– Vi är väl förberedda för tillverkning av extempore och är vid godkännandet startklara för leverans, säger Christer Ahlberg.

Om Unimedic

Unimedic är Nordens största fristående kontraktstillverkare av flytande läkemedel med en mycket rationell och flexibel anläggning. Verksamheten sysselsätter drygt 60 personer i Matfors utanför Sundsvall och verksamhetsåret 2009/2010 omsatte Unimedic drygt 105 MSEK.