• MedCap AB/

Unimedic säljer nordiska rättigheterna till kosttillskottet d-droppar till Aco Hud Nordic AB för 5,85 MSEK

MedCap AB (publ)s dotterbolag Unimedic säljer de nordiska rättigheterna till kosttillskottet d-droppar utvecklat av Unimedic till Aco Hud Nordic AB. Kosttillskottet D-droppar omsätter 2,3 MSEK rullande 12 månader med ett teckningsbidrag om cirka 1,1 MSEK. Samtidigt tecknas ett exklusivt treårigt produktionsavtal för produkten.

Avtalet innebär att ACO tar över de Nordiska rättigheterna för produkten (och den framtida nya versionen) samt anlitar Unimedic som exklusiv tillverkare av produkterna under de kommande tre åren.

”Att nu ACO köper kosttillskottet d-droppar är ett starkt bevis på att vi gör rätt saker som marknaden efterfrågar. Försäljningen ger oss än mer kraft att fokusera på kärnaffärerna Pharma Specials och utmanare till statliga APL. Det här är ett viktigt steg i den strategiska utvecklingen av Unimedic. ”säger Christer Ahlberg, Ordförande i Unimedic.

Avtalet ger 5,85 MSEK i positiv engångseffekt på resultatet under andra kvartalet.

”Vi ser fram emot fördjupat samarbete med Unimedic både som tillverkare men också som utecklare av produkter.” SägerAnnika Grindborg Nordisk Vd på Aco Hud.