Unimedic utlicensierar Fenylefrin utanför Norden

Unimedic har träffat utlicensieringsavtal med det Schweiziska företaget Sintetica avseende rättigheterna till Unimedics Fenylefrin file på marknaderna i Tyskland, Österrike och Schweiz samt med det Brittiska företaget Martindale Pharma på marknaderna i Storbritannien och GCC (Gulf Cooperation Council). Unimedic erhåller, som en del av avtalen, en engångsbetalning om 1,0 MSEK under verksamhetsåret 2015/2016 och 0,4 MSEK 2016/2017. Därutöver erhåller Unimedic en ersättning, som enligt ledningens bedömning kommer att uppgå till 15 % på framtida försäljning på dessa marknader. Parterna har enats om att övriga detaljer i de kommersiella villkoren skall vara konfidentiella.

- Det är med stor entusiasm vi inleder samarbetet med Sintetica på de Tysktalande länderna i Europa och utvecklar vårt samarbete med MartindalePharma. Både Sintetica och Martindale har visat att de har förmåga att introducera nya läkemedel inom motsvarande segment med stor framgång på sina hemmamarknader och vi är övertygade om att de kommer lyckas även med Fenylefrin. Totalt bedömer de att marknaden för vasopressorer i bara Tyskland och Storbritannien överstiger 30 miljoner euro årligen. Vi ser avtalen avseende Fenylefrin som ett första steg i samarbetet med Sintetica och ett fördjupad steg tillsammans med Martindale. säger Christer Ahlberg Koncernchef för Unimedickoncernen.

Unimedic kommer sköta de Nordiska marknaderna samt Polen i egen. Diskussioner avseende utlicensiering i Frankrike, Belgien och Holland pågår.

MedCap är en marknadsnoterad investeringsorganisation med fokus inom Life Science. Affärsidén är att över tiden skapa högsta möjliga avkastning genom att investera i, utveckla och avyttra företrädesvis onoterade bolag. MedCap erbjuder en investeringsmöjlighet inom onoterade life science bolag för marknadens aktörer. MedCap handlas under symbolen MCAP på First North Premier som drivs av NASDAQ OMX. Mer information finns att läsa på hemsidan www.medcap.se. Certified Adviser är Remium, www.remium.se.