VD förändring i Abilia koncernen

Styrelsen MedCap AB (publ)s dotterbolag Abilia Sverige Holding AB, har utsett Lars-Åke Berglund till VD per den 24 januari 2013. Tidigare VD, Erland Pontusson, kommer stå till styrelsens och VDs förfogande under en övergångsperiod.

”Under flera års tid har jag samarbetat med Lars-Åke på ett mycket framgångsrikt sätt i Handitek där MedCap blev majoritetsägare januari 2009 och som februari 2012 förvärvades av Abilia. Lars-Åke tillför en gedigen erfarenhet från branschen, entreprenörskap och en djup förståelse för tekniska plattformarna som Abilias produkter bygger på. Jag passar på att tacka Erland för hans insatser för Abilia och önskar honom lycka till i framtida utmaningar.” säger Karl Tobieson, ordförande Abilia Sverige Holding AB.

Samtidigt meddelas att David Jern från MedCaps investeringsorganisation samt Bengt Julander, ordförande i MedCap väljs in i Abilia Sverige Holdings styrelse. Eftersom Lars-Åke Berglund tillträder som VD kommer han går ur styrelsen för Abilia Sverige Holding AB.