Nils Molinder skapar kroglåda med Snälleröds Krögarsnaps

Nils Molinder från Melanders Group är en av kockarna bakom Snälleröds Krögarsnaps. 14 juni släpper han en somrig kroglåda tillsammans med Snälleröds som består av ljummen lax, halstrad hälleflundra och limesockrade jordgubbar. Kroglådan finns för leverans i hela Stockholm inklusive skärgården med båt.

Nils Molinders krgarmeny

Snälleröds Krögarsnaps är fem olika snapsar skapade av kockarna Pontus Frithiof, Håkan Thörnström, Malin Söderström, Nils Molinder samt Henrik Norström. Under året genomför Snälleröds krögare ett gästspel hos Melanders med var sin trerättersmeny för hemkörning under en begränsad tid.

Nils Molinders meny innehåller ljummen lax med laxrom samt pepparrot till förrätt. Varmrätten är en halstrad hälleflundra, nässelhollandaise samt pocherat ägg och desserten består av limesockrade jordgubbar med rostad vit chokladmousse på pistagedrömsbotten. Menyn är skapad för att passa Nisses egen akvavit från Snälleröds som har kraftig smak av citrus och kummin samt en tydlig avslutning av ingefära.

För att underlätta färdigställandet av kroglådan finns en film med Nils Molinder och Melanders kreativa ledare Andreas Printz. Filmen går igenom samtliga moment samt ger allmänna tips på matlagning. Nils Molinders egen specialkomponerade meny går att beställa från 1 juni med leverans mellan 14 juni och 18 juli. Kroglådan kan köras ut i hela Stockholm inklusive skärgården från norr om Arholma till Landsort i söder.

Om Nils Molinder
Redan som 13-åring fileade Nils Molinder fisk i Östermalmshallen och 1988 öppnades hans första egna Melanders fiskdisk i hallen tillsammans med brodern Erik. Idag har verksamheten vuxit till flera fiskbutiker, restauranger och caféer. Inom Melanders Group ingår bland annat anrika krogar såsom Ulla Winbladh, Konstnärsbaren och Wedholms Fisk. Nils Molinder har även skrivit boken FISK, vunnit SM i ostronöppning samt tagit en andraplats i Kockarnas kamp.

Stefan Söderman, vd Melanders Group
Mobil:

Melanders Group har funnits sedan den första Melandersbutiken öppnade 1988 i Östermalms Saluhall av bröderna Erik och Nils Molinder. Den lilla fiskdisken i Östermalmshallen har idag vuxit till ett delikatessimperium med 7 fiskbutiker samt 14 restauranger och caféer där Art Bakery, Southside, Ångbåtsbryggan, Ulla Winbladh, Konstnärsbaren, Sjöpaviljongen och anrika Wedholms fisk ingår.

Om Snälleröds
Redan 1901 startade traktens bönder Snälleröds Ångbränneri som hölls i drift ända fram till 1970-talet. Idag ägs Snälleröds av Arcusgruppen som även äger akvavitvarumärken såsom Aalborg och Lysholm Linie. Snälleröds Krögarsnaps 10x5cl finns i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 8660304 och priset 249 kr.

www.snälleröds.se