Efter 40 år – nu återvänder Åsa och Lars till sjukhusfartyget där de möttes

Åsa och Lars Gisel träffades när de båda jobbade på Mercy Ships första sjukhusfartyg som volontärer. Deras kärlekshistoria vävdes samman med arbetet att bygga upp hjälporganisationen som skulle bistå utsatta genom ett flytande sjukhus. När paret Gisel lämnade fartyget 1984, efter flera år som volontärer, trodde de inte att det skulle dröja hela 40 år innan de fick möjlighet att åka dit igen.

Det blir stort att få komma tillbaka som volontär. När jag gick ombord första gången 1978 var idén om ett sjukhusfartyg alldeles ny. Mercy Ships hade köpt sitt första fartyg och hade stora drömmar om att kunna använda det för att bistå utsatta människor. Jag som sjuksköterska fick faktiskt de första nycklarna till sjukhusavdelningen ombord men fick aldrig riktigt uppleva drömmen bli verklighet”, berättar Åsa Gisel.

I februari 2024 åker Åsa 66 år och Lars 73 år, återigen ut som volontärer med Mercy Ships – välgörenhetsorganisationen som idag driver världens två största civila sjukhusfartyg. Den här gången går resan till Sierra Leone. Paret Gisel har de senaste åren bott i Örebro och ägnat mesta tiden åt sina barnbarn. Åsa har också jobbat extra som sjuksköterska. Nu får hon använda sin utbildning och långa erfarenhet till att vårda några av världens mest utsatta människor som får gratis kirurgisk vård via Mercy Ships hjälpverksamhet.

Nytt äventyr som pensionärer

På håll har de sett organisationen växa och drömt om att någon dag kunna återvända. När båda nådde pensionsåldern tänkte de att det var för sent. Men äventyret med Mercy Ships skulle visa sig ha en fortsättning för Åsa och Lars. Nu återvänder de till en hjälpverksamhet som blivit större än de vågade drömma om i uppstarten för 40 år sedan.

”Jag bara skrattade när en vän frågade om det inte var dags att gå ombord som volontär igen”, berättar Åsa. ”Vi är överraskade att det blev så här. Nu ser vi väldigt mycket fram emot att få bli en del av besättningen på ett Mercy Ships-fartyg igen”, säger de båda.

Bild 1: Lars och Åsa Gisel med dottern Sara vid Anastasis på Hawaii 1984
Bild 2 Anastasis, Mercy Ships första sjukhusfartyg, som Mercy Ships förvärvade 1978. Samma år gick Åsa ombord första gången
Bild 3 Lars och Åsa Gisel år 2023
Bild 4 Global Mercy, världens största civila sjukhusfartyg, som paret Gisel nu är på väg till
Bild 5 Global Mercy på plats i Sierra Leone för hjälpinsats

FÖR MER INFORMATION OCH FOTON KONTAKTA:
Emelie Rönnerfors, Presskontakt Mercy Ships Sverige,  emelie.ronnerfors@mercyships.org tel: +46 73 683 77 26
Åsa Gisel,
volontär  asamargis@gmail.com +46 70 217 22 71
Stanley Ekelund, Marknadskommunikationsansvarig Mercy Ships Sverige, stanley.ekelund@mercyships.org
tel: +46 76 074 72 45
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige,
birgitta@plyhm.se  tel: +46 707 77 12 90

OM MERCY SHIPS
Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård till dem med minst tillgång till säker kirurgi. Mercy Ships är en internationell idéburen hjälporganisation på kristen grund. För att ge bestående effekter har organisationen under de senaste tre decennierna fokuserat på partnerskap med länder i Afrika. Mercy Ships samverkar med nationella partners, erbjuder utbildning för lokal hälso- och sjukvårdspersonal samt arbetar med uppbyggnad av medicinsk infrastruktur.

Varje år tjänstgör mer än 3 000 volontärer från över 60 länder ombord på världens två största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy® och Global Mercy™. De är bland annat kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, kockar, sjömän och ingenjörer som ger av sin tid och kompetens. Mercy Ships grundades 1978 och har kontor i 16 länder samt ett afrikanskt center i Dakar, Senegal. För mer information, besök mercyships.se och följ @MercyShipsSverige på sociala medier.

www.mercyships.se

Det blir stort att få komma tillbaka som volontär. När jag gick ombord första gången 1978 var idén om ett sjukhusfartyg alldeles ny. Mercy Ships hade köpt sitt första fartyg och hade stora drömmar om att kunna använda det för att bistå utsatta människor. Jag som sjuksköterska fick faktiskt de första nycklarna till sjukhusavdelningen ombord men fick aldrig riktigt uppleva drömmen bli verklighet.
,berättar Åsa Gisel.
Jag bara skrattade när en vän frågade om det inte var dags att gå ombord som volontär igen”, berättar Åsa. ”Vi är överraskade att det blev så här. Nu ser vi väldigt mycket fram emot att få bli en del av besättningen på ett Mercy Ships-fartyg igen.
säger de båda.