Fler volontärer reser ut från Sverige med Mercy Ships

Under flera år har engagemanget för och donationer till välgörenhetsorganisationer ökat i Sverige och under 2016 skänkte 7 av 10 svenskar pengar till välgörenhet. Mercy Ships noterar också att antalet personer som vill bli volontärer och resa till olika länder för att bistå de fattigaste människorna med livsförvandlande hälsovård har ökat markant.

Mercy Ships, som äger och driver världens största civila sjukhusfartyg ger gratis hälsovård och opererar de fattigaste människorna i världen. Verksamheten bygger på donationer och gåvor men är primärt drivet av brinnande volontärer med ett stort hjärta.

Mercy Ships arbete marknadsförs på olika sätt genom presentationer och besök hos företag, kyrkor och olika organisationer och den svenska verksamheten har på senare år blivit alltmer synlig. Att medverka vid olika event och synas i press och på sociala medier har gett goda resultat. Gåvointäkterna har tredubblats sedan 2014 och detsamma gäller antalet volontärer som vill resa ut från Sverig.

”För några år sedan hade vi endast en handfull personer per år från Sverige som var ute som volontärer. Nu har vi betydligt fler och det är också många olika typer av sysselsättningar. Det är väldigt roligt, säger Pascal Andréasson, marknadsansvarig Mercy Ships Sverige.

Mercy Ships internationella organisation ser också mycket positivt på både utvecklingen och framför allt på ökningen av antalet volontärer, som kommer från Sverige.

”Mercy Ships söker både medicinsk personal och andra volontärer, men framför allt har vi ett stort behov av teknisk och marin personal. Jag tror att Sverige, med sin högt utvecklade industri och långa marina historia, har en stor potential att bidra med just de volontärer som behövs och som samtidigt vill vara med och förändra världen. Det handlar om att vara förändringen du vill se”, säger Djurre Jan Schutte, rekryteringsansvarig för Mercy Ships i Europa.

Mercy Ships Sverigekontor etablerades 1992. Totalt har drygt 250 volontärer från Sverige hittills arbetat ombord på sjukhusfartyget, där det finns drygt 150 olika positioner. Det är inte bara sjukvårdspersonal, utan även tandläkarteam, marin och teknisk personal, kökspersonal, IT tekniker, media team inklusive videofotografer, lärare till personalens barn som får undervisning ombord och så vidare.

”En förutsättning för att sjukvården ska fungera ombord är förstås att alla andra funktioner finns på plats. Därför behövs också volontärer inom restaurang, IT, administration med mera. Mercy Ships står personalmässigt dessutom inför en spännande och utmanande framtid. På ett varv i Kina byggs just nu ännu ett sjukhusfartyg, som beräknas komma i drift inom några år. Behovet av volontärer kommer att öka betydligt inom de närmaste åren!” säger Tomas Fransson, Sverigechef på Mercy Ships.

Några volontärer berättar:

Sam Nygren, utbildad maskinist och sjöingenjör, har arbetat som maskinreparatör först under fyra månader och därefter sex månader.
– Det var oväntat häftigt. Tänk att få arbeta med det som man är utbildad för och samtidigt hjälpa till.

Amanda Westling från Göteborg, nyexaminerad läkare, har tidigare på Madagaskar arbetat i matsalen med att servera mat och nu befinner hon sig i Benin där hon som Admission Nurse’ skriver in patienter på sjukhuset.
– Jag har jobbat i matsalen ombord på Stena-färjor förut och haft olika serviceyrken. Det är väldigt bra att ha med sig i bagaget. Man träffar ju alla yrkeskategorier på fartyget.

– Att vara volontär ger mig naturligtvis en professionell erfarenhet och utblick, men jag har själv fått ut väldigt mycket av det också. Man får hjälpa dem som behöver vård och träffar människor som har samma strävan att hjälpa till.

Vera Alstad, började som städare ombord och har därefter haft fem uppdrag som tandläkare med start år 2011. Till det senaste uppdraget i Benin reste hon som käkkirurg.
– Man berättade för mig att man ville ha tandläkare med erfarenhet och därför jobbade jag först ett par år efter utbildningen, sedan reste jag år 2011 första gången som tandläkare till fartyget.

Läs mer om hur det är att arbeta som volontär och om hur man kan ge en gåva: www.mercyships.se

För mer information kontakta, v.v. kontakta:
Tomas Fransson,
Sverigechef Mercy Ships, tomas.fransson@mercyships.org Mob: 072-985 07 77
Pascal Andréasson, marknadsansvarig Mercy Ships Sverige, pascal.andreasson@mercyships.org
Mob: +073-750 00 34
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se; Mob: 070-777 12 90

Om Mercy Ships

Mercy Ships äger och driver världens största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy, och erbjuder gratis sjukvård till de fattigaste människorna i världen, samt bistår nationer att bygga upp sin egen sjukvårdvårskapacitet och hållbar utveckling genom utbildning. Ombord erbjuds operationer, tandvård och kvalificerad sjukvård som förvandlar en människas liv från onödigt lidande till hälsa och hopp. Mercy Ships har besökt nära 600 hamnar i mer än 70 länder och hjälpt över 2,5 miljoner människor. Omkring 1 000 volontärer från cirka 40 olika nationer bistår arbetet varje år.

För mer information se: www.mercyships.se

Källor
Novus. (2016, 19 december). Sju av tio svenskar har skänkt pengar till välgörenhet under 2016. http://novus.se/nyhet/7-av-10-svenskar-har-skankt-pengar-till-valgorenhet-2016/
TT. (2016, 18 december). Svårt följa upp rekordår för välgörenhet. Sydsvenskan. http://www.sydsvenskan.se/2016-12-18/svart-folja-upp-rekordar-for-valgorenhet