Global Mercy® kommer till Rotterdam – och alla är välkomna ombord!

Världens största civila sjukhusfartyg öppnar upp för allmänheten mellan den 28 februari och 14 mars, och erbjuder gratis rundturer, både virtuella och på plats, och andra event.

Den 26 februari anlände Global Mercy, Mercy Ships nya specialbyggda sjukhusfartyg, till Rotterdams hamn. Festligheter inledde ett två veckor långt besök som också erbjuder allmänheten en unik möjlighet att komma ombord.

Alla är välkomna att delta i Global Mercy Experience, en virtuell eller fysisk rundtur på detta helt nya sjukhusfartyg. Under Global Mercys besök i Rotterdam kommer medicinska, maritima och andra evenemang att belysa Mercy Ships arbete. Fartygets besättning, bestående av volontärer, kommer samtidigt att fortsätta att utrusta fartyget för dess slutliga uppdrag: att tillhandahålla gratis operationer till dem som annars saknar tillgång till vård och att vara en plattform för gratis utbildning av lokal sjukvårdspersonal i Afrika.

Den 15 mars lämnar Global Mercy Nederländerna och sätter kurs mot Granadilla på Teneriffa för ytterligare förberedelser, innan resan fortsätter mot Dakar i Senegal där hon ska ge medicinsk utbildning under de kommande månaderna.

Gert van de Weerdhof, vd för Mercy Ships, är mycket glad över Global Mercys ankomst: "Det är en stor ära att få visa upp Global Mercy. Tack vare Global Mercys toppmoderna utrustning, utbildningslokaler och storlek kan vi göra en ännu större insats för människor som för närvarande saknar tillgång till den kirurgiska vård de så desperat behöver. Vi är mycket tacksamma för möjligheten att välkomna besökare ombord på vårt fartyg - både virtuellt och fysiskt - och visa vår besättning och vårt uppdrag. Det kommer att bli två spännande veckor! Det här besöket har möjliggjorts tack vare generösa partners och stora sponsorer som Stena RoRo, Alcon och BD."

Program
Global Mercy är öppen för allmänheten, med online-registrering, från och med måndagen den 28 februari. Varje dag erbjuds gratis interaktiva rundturer: en fascinerande Global Mercy Experience, där besökare får ta del av patienternas och de frivilliga läkarnas värld, livet ombord och de operationer och den utbildning som Mercy Ships erbjuder på detta unika sjukhusfartyg.

Virtuella evenemang och evenemang på nätet
En virtuell version av rundturen på Global Mercy finns också tillgänglig, vilket ger människor över hela världen möjlighet att njuta av samma upplevelse som besökarna på plats. Mercy Ships kommer dessutom att arrangera olika onlineaktiviteter som ger skolor, kyrkor, företag och affärsintressenter samt medicinska och maritima yrkesgrupper möjlighet att fördjupa sig i det arbete organisationen utför i Afrika. Givare, företagssponsorer och de som är intresserade av att arbeta frivilligt med Mercy Ships kan med egna ögon se vad de donerar sin tid, sina pengar eller sina produkter till. Det fullständiga programmet och möjligheten att anmäla sig till en (virtuell) rundtur finns på www.globalmercy.org.

Fördubblad kapacitet i Afrika
Global Mercy ansluter till organisationens nuvarande sjukhusfartyg, Africa Mercy. Med det nya fartyget eftersträvar Mercy Ships att fördubbla sina möjligheter att påverka, både genom livsavgörande operationer och genom utbildning och träning av lokala vårdgivare i Afrika. När båda fartygen är i full drift hoppas Mercy Ships kunna utföra fler än 5 000 operationer och fler än 28 000 tandvårdsbehandlingar per år samt utbilda fler än 2 800 hälso- och sjukvårdsarbetare.

Det nya fartyget, Global Mercy, är 174 meter långt och 28,6 meter brett. Det har 6 operationssalar, 200 vårdplatser, ett laboratorium, allmänna öppenvårdskliniker samt ögon- och tandvårdskliniker. Sjukhusavdelningens totala yta är 7 000 kvadratmeter. Fartyget har plats för 950 personer när det är i hamn, inklusive 641 besättningsmedlemmar som är volontärer från hela världen. Förutom sjukhuset innehåller fartyget toppmoderna utbildningsfaciliteter.  I mer än 30 år har Mercy Ships bidragit till en hållbar utveckling av den lokala sjukvården i Väst- och Centralafrika.

Bild: Global Mercy kommer till Rotterdam – Foto: Mercy Ships

För mer information, v.v. kontakta:
Stefan Sonesson, Sverigechef Mercy Ships, stefan.sonesson@mercyships.org
Mobil: +46 730 400 205

Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se
Mobil: +46 707 77 12 90
Stanley Ekelund, Marknadskommunikatör Mercy Ships Sverige,
stanley.ekelund@mercyships.org
Mobil: +46 760 74 72 45

Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård, uppbyggnad av sjukvårdskapacitet och hållbar utveckling till dem med minst resurser. Mercy Ships grundades av Don och Deyon Stephens 1978 och har sedan dess arbetat i fler än 55 utvecklingsländer, bidragit med vård och utveckling till ett värde av över 17 miljarder kronor och behandlat fler än 2,8 miljoner människor. Besättningen på fartygen utgörs av cirka 1 200 volontärer per år från fler än 60 länder. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, lärare, kockar, sjömän, ingenjörer och jordbruksexperter som ger av sin tid och kompetens. Med kontor i 16 länder och ett afrikanskt center strävar Mercy Ships efter att göra skillnad för individer och bistå nationer. www.mercyships.se