Mercy Ships Sverige ökar insamlingen och växer med fler volontärer samt tillför ny styrelsekompetens

Mercy Ships svenska verksamhet med säte i Göteborg växte kraftigt under 2022 och summerade över 38 miljoner kronor (29,7 miljoner, 2021) i insamlade medel under kalenderåret som var det bästa någonsin. Dessutom bidrog hela 26 svenska volontärer inom olika professioner, personer som med sin kompetens gjorde en värdefull insats ombord på sjukhusfartygen.

Mercy Ships äger och driver världens största civila sjukhusfartyg som bemannas med tusentals volontärer för att ge gratis kirurgisk vård, utbildning och medicinsk kapacitetsutveckling till de mest utsatta människorna i några av världens fattigaste länder i Afrika, där man verkat i över 30 år.

Ytterligare stark tillväxt
Inför 2023 siktar Mercy Ships Sverige på ytterligare stark tillväxt i verksamheten - allt med syfte att kunna hjälpa ännu fler människor och bidra med utbildning och hållbar utveckling. En viktig del i satsningen från det svenska kontoret är rekryteringen av flera ledamöter med värdefull kompetens för styrelsen för Mercy Ships Sverige. Dessa är:

Carl-Gustav Svanström, Lausanne, Schweiz. Ny styrelseordförande.
Carl-Gustav som sedan några år verkat i Mercy Ships Sveriges styrelse är även ledamot i organisationens respektive styrelser för Europa och Schweiz. Han har lång erfarenhet av internationell bolagsledning och finansiering, bland annat som CFO och CEO inom Biltema-Birgma gruppen i Fribourg, Schweiz samt från seniora finansroller inom Tetra Laval gruppen i Pully, Schweiz. Han är numera verksam som rådgivare i olika investeringsfonder, internationella managementkonsultbolag och banker.

”Jag har fått möjlighet att engagera mig i både Mercy Ships svenska och internationella verksamhet under ett antal år och blivit djupt berörd av det hjälparbete som bedrivs. Jag är mycket glad att få vara med och utveckla vår svenska organisation vidare så att ännu fler människor i djup nöd ska få hjälp”, säger Carl-Gustav Svanström, nytillträdd styrelseordförande i Mercy Ships Sverige.

Carl-Johan Hagman, Göteborg. Ny styrelseledamot. Carl-Johan är nytillträdd vd för japanska rederikoncernen NYK:s Europadivision, NYK Group Europe.  Han är sjörättsjurist med en gedigen erfarenhet av sjöfartsnäringen från tidigare tjänster som VD för Stena Rederi AB, Walleniusrederierna AB och Hoegh Autoliners med flera. Han har bott drygt 20 år i Japan och Sydkorea.

Lennart Pedersen, Sigtuna. Ny styrelseledamot
Lennart har över 40 års erfarenhet från ledande positioner i näringslivet främst inom läkemedelsindustrin. Lennart är också entreprenör. Han startade ett Life Science-bolag med några forskare och utvecklade och kommersialiserade en teknologi för läkemedelsutveckling, bland annat i samarbete med AstraZeneca. Lennart är för närvarande verksam som konsult inom det schweiziska läkemedelsbolaget Novartis. Lennart har även lång erfarenhet av styrelseuppdrag och operativt arbete inom olika hjälp- och välgörenhetsorganisationer, med projekt i Afrika, Asien och Ukraina.

Theresia Olsson Neve, Sollentuna. Ny styrelseledamot.
Theresia är fil. dr. inom data- och systemvetenskap med inriktning på organisatoriskt lärande och har mer än 20 års erfarenhet av forskning kring och praktiskt arbete med lärande, utveckling och tillväxt inom organisationer. Hon är vd för Whole AB som är ett forskningsbaserat organisationsanalysbolag och har även arbetat med verksamhetsutveckling i stora bolag som exempelvis Skanska AB. Theresia har dessutom många års erfarenhet av styrelseuppdrag, bland annat inom ideell sektor, som exempelvis ICCC Sverige.

”Det är med stor glädje som vi välkomnar en ny styrelseordförande och tre nya ledamöter till styrelsen för Mercy Ships Sverige. Deras stora erfarenhet och breda kompetens ger kraft i den utveckling vi befinner oss mitt i. Nu rustar vi för att ännu fler människor ska få livsförvandlande operationer på våra sjukhusfartyg i Afrika”, säger Stefan Sonesson, Sverigechef för Mercy Ships.

Övriga medlemmar i Mercy Ships Sveriges styrelse:

• Per-Erik Wärme, narkosläkare från Eskilstuna.
  • Anneli Persson, ögonsjuksköterska från Göteborg.
  • Annelie Enochsson, arkitekt från Västra Frölunda.
  • Oscar Börjesson, avdelningschef från Örebro.

Bilder:

1. Carl-Gustav Svanström – Privat
  2. Carl-Johan Hagman – Foto: Jesper Orrbeck
  3. Lennart Pedersen – Privat
  4. Theresia Olsson Neve – Privat

För mer information, v.v. kontakta:

Stefan Sonesson, Sverigechef Mercy Ships, stefan.sonesson@mercyships.org  Mobil: +46 730 40 02 05

Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se; Mobil: +46 707 77 12 90

Stanley Ekelund, Marknadskommunikatör Mercy Ships Sverige,
stanley.ekelund@mercyships.org
Mobil +46 760 74 72 45

OM MERCY SHIPS
Global hälsovård har under de två senaste decennierna fokuserats på enskilda sjukdomar, medan kirurgisk vård i låginkomstländer inte fått tillräcklig uppmärksamhet. Bristen på säker kirurgi leder till nästan 17 miljoner dödsfall per år.

Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård, uppbyggnad av sjukvårdskapacitet och hållbar utveckling till dem med minst resurser. Mercy Ships grundades av Don och Deyon Stephens 1978 och har sedan dess arbetat i fler än 55 utvecklingsländer, bidragit med vård och utveckling till ett värde av över 17 miljarder kronor och behandlat fler än 2,8 miljoner människor. Besättningen på fartygen utgörs av cirka 1 200 volontärer per år från fler än 60 länder. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, lärare, kockar, sjömän, ingenjörer och jordbruksexperter som ger av sin tid och kompetens. Med kontor i 16 länder och ett afrikanskt center strävar Mercy Ships efter att göra skillnad för individer och bistå nationer. www.mercyships.se

Jag har fått möjlighet att engagera mig i både Mercy Ships svenska och internationella verksamhet under ett antal år och blivit djupt berörd av det hjälparbete som bedrivs. Jag är mycket glad att få vara med och utveckla vår svenska organisation vidare så att ännu fler människor i djup nöd ska få hjälp.
Det är med stor glädje som vi välkomnar en ny styrelseordförande och tre nya ledamöter till styrelsen för Mercy Ships Sverige. Deras stora erfarenhet och breda kompetens ger kraft i den utveckling vi befinner oss mitt i. Nu rustar vi för att ännu fler människor ska få livsförvandlande operationer på våra sjukhusfartyg i Afrika.
säger Stefan Sonesson, Sverigechef för Mercy Ships.