Sjukhusfartyget Africa Mercy har anlänt till Guinea

Välgörenhetsorganisationen Mercy Ships är nu på plats med sitt sjukhusfartyg Africa Mercy i Conakry, Guinea för att i tio månader erbjuda gratis livsförändrande sjukvård till det guineanska folket. Organisationen planerar att genomföra 2 000 - 2 500 operationer ombord och behandla över 8 000 patienter vid den landbaserade tandläkarkliniken, samt utbilda lokal sjukvårdspersonal. Det är fjärde gången Mercy Ships är i Conakry Guinea och verksamheten bedrivs med hjälp av volontärer från hela världen. Närmast kommer fartyget från Douala i Kamerun.

Africa Mercy ankommer hamn och besättningen vinkar med sina respektive nationsflaggor. Foto: Shawn Thompson, Mercy Ships.

Guineas första dam Madame Hadja Djene Condé tillsammans med Warrie Blackburn, Managing Director på Africa Mercy vid den officiella invigningen.
Foto: Shawn Thompson, Mercy Ships.

Sjukhusfartyget har ombord fem operationssalar, röntgen och laboratorium samt sjukhussängar för 82 patienter. Kirurgiska specialiteter som erbjuds inkluderar mun- och käkkirurgi, plastikkirurgi och operationer med avseende på kvinnors hälsa, pediatrisk ortopedi och ögonkirurgi.

Volontärerna ombord representerar över 40 länder och förutom volontärarbete inom såväl sjukvård som restaurang samt drift och underhåll, betalar de själva för mat, rum samt resa till och från fartyget. Från Sverige räknar man med att ca 20 volontärer kommer att tjänstgöra ombord under året och två personer är på plats just nu för att vara med och starta upp arbetet i det nya landet.

”Det känns fantastiskt att vi nu har anlänt till Guinea och påbörjat den viktiga uppgiften att ge så många som möjligt hjälp och tillgång till god sjukvård. Vi har sett ett stort intresse från svenska volontärer och vi hoppas att ännu fler vill engagera sig i det här betydelsefulla och livsomvälvande arbetet. Alla behövs!” säger Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships.

Guinea har 12 miljoner invånare och endast en läkare per 10 000 personer. Med en stor mineralförmögenhet är det potentiellt ett av Afrikas rikaste länder, men dess folk är bland de fattigaste. Mercy Ships erbjuder inte bara medicinska tjänster utan arbetar också för att åstadkomma hållbar förändring. Lokal sjukvårdspersonal utbildas i bland annat medicinska färdigheter, traumavård, smärtlindring, neonantalvård samt säker kirurgi enligt WHOs checklista.

Mercy Ships äger och driver världens största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy, och erbjuder gratis sjukvård till de fattigaste människorna i världen, samt bistår nationer att bygga upp sin egen sjukvårdvårskapacitet och hållbar utveckling genom utbildning. Ombord erbjuds operationer, tandvård och kvalificerad sjukvård som förändrar en människas liv från onödigt lidande till hälsa och hopp. Mercy Ships har besökt nära 600 hamnar i mer än 70 länder och hjälpt över 2,5 miljoner människor. Omkring 1 000 volontärer från cirka 40 olika nationer bistår arbetet varje år. www.mercyships.se

För mer information, vänligen kontakta:
Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships, tomas.fransson@mercyships.org  Mobil: +46 72-985 07 77
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se; Mobil: +46 70-777 12 90

Välgörenhetsorganisationen Mercy Ships är nu på plats med sitt sjukhusfartyg Africa Mercy i Conakry, Guinea för att i tio månader erbjuda gratis livsförändrande sjukvård till det guineanska folket. Organisationen planerar att genomföra 2 000 - 2 500 operationer ombord och behandla över 8 000 patienter vid den landbaserade tandläkarkliniken, samt utbilda lokal sjukvårdspersonal. Det är fjärde gången Mercy Ships är i Conakry Guinea och verksamheten bedrivs med hjälp av volontärer från hela världen. Närmast kommer fartyget från Douala i Kamerun.

Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships