Stort intresse för att hjälpa världens fattigaste med livsavgörande sjukvård

Under 2018 har ett tjugotal svenskar åkt till Guinea för att tjänstgöra som volontärer på världens största sjukhusfartyg Africa Mercy, som ägs och drivs av den internationella välgörenhets-organisationen Mercy Ships. Organisationen ser ett allt större intresse för volontärarbete från såväl sjukvårdspersonal som andra kompetenser såsom maskinister och restaurangpersonal. Nyligen kom vännerna Johanna, Evelina och Jonna hem efter fyra månaders tjänstgöring ombord.

”Verksamheten bygger på volontärer som väljer att lämna sitt vanliga liv för några veckor, månader eller till och med år för att bidra till att hjälpa de allra mest utsatta människorna i världen. Många vittnar om vilken fantastisk upplevelse det är att tjänstgöra ombord. Förutom att deras insatser gör gott för många människor är det också en stor möjlighet till personlig utveckling för volontärerna själva. De tar dessutom med sig viktiga erfarenheter och insikter tillbaka till Sverige och sina arbetsgivare,” säger Tomas Fransson, vd för Mercy Ships Sverige.

I slutet av december återvände vännerna Johanna Samuelsson (27 år), Evelina Fasth (26 år) och Jonna Leandersson (26 år) hem till Sverige efter fyra månader ombord. Alla tre arbetar som sjuksköterskor i Göteborg och har ända sedan de utbildade sig siktat på framtida volontärarbete. Ombord på Africa Mercy har Evelina jobbat på avdelningen för plastikkirurgi och ortopedi, Jonna på den avdelning som behandlat läpp- och gomspalt samt tumörer på halsen och ansiktet och slutligen Johanna på avdelningen för generell kirurgi där bl a bråck och knölar av olika slag behandlas.

Jonna Leandersson, Evelina Fasth och Johanna Samuelsson

Så här sammanfattar Evelina sin vistelse ombord:
”Tiden på Mercy Ships har varit de bästa månaderna i mitt liv. Jag har fått så mycket kärlek från patienterna, dagpersonal och alla volontärer som arbetar här. Hjärtat bara svämmar över. Jag har också lärt mig att vara mer tacksam för vad jag har här hemma och vilka möjligheter som finns när man bor i ett rikt land där vi har det gott ställt”

Mer om sina upplevelser skriver de tre tjejerna i bloggen som de uppdaterat under månaderna i Guinea: http://ungtro.com/kategori/mercyships/

Som volontär bor och arbetar man ombord på fartyget tillsammans med över 400 andra volontärer från hela världen. Man delar hytt med tre till åtta personer och tre måltider mat serveras varje dag. Förutom alla upplevelser ombord finns det förstås också möjlighet att upptäcka kontinenten Afrika och att möta lokalbefolkningen. På Mercy Ships hemsida kan man anmäla sitt intresse att bli volontär. Där finns också mer information om hur processen går till och svar på de vanligaste frågorna. Det finns dessutom möjlighet att söka specifika tjänster: https://apply.mercyships.org

För mer information, vänligen kontakta:
Tomas Fransson, Sverigechef Mercy Ships, tomas.fransson@mercyships.org   Mobil: +46 729 85 07 77
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se; Mobil: +46 707 77 12 90
Patrik Bergström, ansvarig för volontärverksamheten i Sverige, patrik.berstrom@mercyships.org Mobil: +46 733 09 74 77

Mercy Ships äger och driver världens största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy, och erbjuder gratis sjukvård till de fattigaste människorna i världen, samt bistår nationer att bygga upp sin egen sjukvårdvårskapacitet och hållbar utveckling genom utbildning. Ombord erbjuds operationer, tandvård och kvalificerad sjukvård som förvandlar en människas liv från onödigt lidande till hälsa och hopp. Mercy Ships har besökt nära 600 hamnar i mer än 70 länder och hjälpt över 2,5 miljoner människor. Omkring 1 000 volontärer från cirka 40 olika nationer bistår arbetet varje år.
www.mercyships.se

Tomas Fransson, vd för Mercy Ships Sverige