Tomas Fransson ny Sverigechef hos Mercy Ships

Den 1 januari tar Tomas Fransson, tidigare chef inom Volvo Group, över som Sverigechef för den internationella välgörenhetsorganisationen Mercy Ships svenska verksamhet. Mercy Ships äger och driver världens största sjukhusfartyg och bistår de fattigaste människorna i världen med gratis sjukvård och utbildning. Tomas efterträder Anneli Persson, som nu lämnar sin chefspost för att arbeta som volontär på plats i Benin i Västafrika, där sjukhusfartyget just nu är beläget.

Africa Mercy

Rekryteringen till tjänsten som Sverigechef hos Mercy Ships har pågått under hösten men har nu avslutats med anställning av den välmeriterade Tomas Fransson. Han har de senaste 30 åren arbetat hos Volvo Group, till stor del i olika chefsbefattningar och har även internationell erfarenhet från Kina där han bott och arbetat i flera år. I den nya tjänsten som Sverigechef för Mercy Ships är uppdraget att utveckla organisationen och därmed även öka synligheten. Konkret handlar det också om att arbeta med insamlingen av gåvor och bidrag till verksamheten, samt öka antalet volontärer som vill åka till fartyget för att tjänstgöra.

”Mercy Ships är en fantastisk verksamhet som konkret bidrar till att förändra människors liv. Jag vill kunna använda min kunskap och kompetens för att göra skillnad och tar med mig värdefull erfarenhet från att ha arbetat på ett globalt företag i framkant. Under en tid har jag haft en längtan att göra något annat och ser därför med stor förväntan fram emot att tillträda min nya tjänst vid årsskiftet, ” säger Tomas Fransson, tillträdande Sverigechef Mercy Ships.

Tomas Fransson

Mercy Ships Sverigekontor etablerades 1992 och har på senare år blivit alltmer synlig. Totalt har drygt 280 volontärer från Sverige hittills arbetat ombord på sjukhusfartyget. Anneli Persson tog över som Sverigechef för tre år sedan, en tjänst som hon kombinerat med sitt ordinarie arbete som ögonsjuksköterska på Capio Medocular i Göteborg. Efter jul åker hon för sjätte gången till fartyget för att arbeta som volontär. Denna gång för att bygga upp en landbaserad ögonklinik i Benin, som kommer att komplettera verksamheten ombord.

För mer information om Mercy Ships, v.v. kontakta:
Anneli Persson,
avg Sverigechef Mercy Ships, anneli.persson@mercyships.org, tel: +46(0)730 73 09 36

Tomas Fransson,
tilltr Sverigechef Mercy Ships, tomas.fransson@mercyships.org, tel +46 (0)729 85 07 77
Pascal Andreasson,
Marknadsansvarig Mercy Ships Sverige, pascal.andreasson@mercyships.org,
tel: +46(0)737 50 00 34
Birgitta Plyhm
, PR i Sverige, birgitta@plyhm.se; tel: +46(0)707 77 12 90

Mercy Ships
äger och driver världens största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy, och erbjuder gratis sjukvård och utbildning till de fattigaste människorna i världen. Ombord erbjuds operationer, tandvård och kvalificerad sjukvård som förvandlar en människas liv från onödigt lidande till hälsa och hopp. Mercy Ships har besökt över 570 hamnar i 72 länder och hjälpt drygt 2,5 miljoner människor. Mer än 1 200 volontärer från över 40 olika nationer bistår arbetet varje år. För mer information se: www.mercyships.se