Alpin SPA-Bungalow gjord av lätta trämoduler

I denna SPA-Bungalow får besökarna en unik bastu-upplevelse på  2 690 meters höjd, med spektakulära alpina vyer. Bungalowen på hotellet Loetschenpass Hut i Schweiz har både bastu, relaxavdelning med säng och badrum med dusch. SPA-Bungalowens tre trämoduler är helt och hållet tillverkade av Kerto® LVL (laminated veneer lumber), vilket gör dem tillräckligt lätta för att transporteras med helikopter. Kerto® LVL är snabbt, lätt och miljövänligt och därmed idealiskt för denna exklusiva design.

Bakom konceptet med SPA-Bungalowen står den schweiziska designern och utvecklaren av friskvårdsanläggningar Roger Bernet. Han ville ta fram ett unikt, kostnadseffektivt koncept för hotell med mindre budgetar men fantastiska lägen. Bernets vision var att skapa en modulär byggnad i ett enda material. Det måste vara tillräckligt starkt för att klara alpina förhållanden och så lätt att det enkelt kan transporteras. Materialet skulle dessutom vara ekologiskt och gå snabbt att bygga med.

När visionen skulle förverkligas tog Bernet hjälp av sina erfarna partners. Christoph Lädrach tog hand om konstruktion och montering, medan Beat Biedermann löste frågorna kring uppvärmning, sanitet och eldragningar.

Modulär bungalow färdig för användning efter några timmars montering

Christopher Lädrach hittade genast en lösning: Kerto LVL är en förädlad träprodukt som uppfyller alla krav. ”Kerto LVL Q-panels uppfyllde alla tekniska krav – den är stark men samtidigt lätt, snabb att bygga med, ekologisk samt brand- och fukttålig”, förklarar Bernet.

SPA-Bungalowens moduler byggdes med Q-panels. Eftersom Kerto LVL är lätt och starkt behövs överlag mindre byggmaterial. Det blev så gott som inget spill under arbetets gång. Exempelvis användes materialet som skars bort för fönster till möbler i bungalowen. Modulernas utsidor täcktes med glasfiberförstärkt plast för att bli väderbeständiga.

Tillverkningen av modulerna tog cirka fyra veckor. Väl på plats monterades SPA-Bungalowen och stod färdig för att ta emot gäster efter bara några timmar.

Hållbar under extrema alpina förhållanden.

SPA-Bungalowen presenterades för allmänheten i november 2017 på Igeho-utställningen i Basel. Bungalowen hade då flugits med helikopter upp till Lötschenpass i moduler. Vinterstormarna på Lötschenpass kan nå vindhastigheter på över 160 kilometer i timmen. Den solida konstruktionen har visat sig vara hållbar även under dessa extrema förhållanden.

”Jag ser fram emot att använda Kerto LVL Q-panels i mina framtida projekt. Enligt min erfarenhet finns det ingenting som behöver ändras hos Kerto LVL”, säger Bernet.

Läs mer om Spa-Bungalow.

Bilder: https://databank.metsagroup.com/l/GCQgkrq56GRR

För mer information kontakta:
Viivi Kylämä, Marketing Manager, Metsä Wood, Tel. +358 40 820 9850,
viivi.kylama@metsagroup.com

www.metsawood.se

Metsä Wood erbjuder miljövänliga träprodukter av hög kvalitet för byggbranschen, industrin och distributionspartnerna. Produkterna tillverkas av högklassig och förnybar nordisk träråvara. Vår omsättning 2017 var 0,5 miljarder euro och vi sysselsätter cirka 1 400 personer. Metsä Wood hör till Metsä Group.