METTLER TOLEDO uppgraderar sin pH-sensor för klor-alkaliprocesser

pH-sensorn InPro 4850i från METTLER TOLEDO är utformad specifikt för att möta behoven inom klor-alkaliindustrin. Den senaste uppgraderingen innebär att produkten passar ännu bättre för klor-alkaliprocessens tuffa förhållanden.

METTLER TOLEDO Process Analytics relanserar pH-sensorn InPro 4850i för klor-alkaliprocesser.

Mätning och kontroll av pH-värdet är avgörande inom klor-alkaliindustrin, men processförhållandena är extremt tuffa för vanliga pH-sensorer. Elektroder kan ganska snabbt drabbas av problem då referenssystemets membran kan sättas igen eller förorenas, vilket ger upphov till mätfel och lång svarstid.

Med pH-sensorn InPro 4850i från METTLER TOLEDO slipper man sådana problem. InPro 4850i har ett tätat referenssystem och använder klor-alkaliprocessen som referens. De ovan nämnda problemen uppstår inte, eftersom sensorn saknar membran.

InPro 4850i löser ytterligare ett problem. Vanliga pH-sensorer levererar en högimpedanssignal som är mycket känslig mot elektriska störningar. Om man kommer åt eller närmar sig sensorn eller kabeln kan det påverka utsignalen kraftigt. InPro 4850i levererar en digital utsignal av låg impedans. Signalen är exaktare än en analog signal, och dessutom helt ”immun” mot elektriska störningar, vilket innebär att den är fullständigt stabil.

InPro 4850i är också utrustad med föregripande diagnostik som indikerar när sensorn måste bytas. På så sätt förhindras att sensorn går sönder under mätprocessen.

Nu har METTLER TOLEDO uppgraderat InPro 4850i med en ny, robustare sensorspets som har större tålighet mot både mekaniska och kemiska påfrestningar. Sensorn finns nu även i standardlängderna 120 mm och 225 mm, vilket innebär att den är kompatibel med alla sensorarmaturer i METTLER TOLEDOs sortiment.

”Med den här uppgraderingen förbättras InPro 4850i väsentligt”, säger Balz Aebli, METTLER TOLEDOs produktchef för pH-sensorer. ”InPro 4850i löser ett antal besvärliga problem åt klor-alkaliföretagen. Sensorspetsen är robustare och klarar därför de tuffa processförhållandena bättre. Vi har också ändrat sensorlängden, vilket gör installationen mer flexibel.”

För mer information om InPro 4850i, kontakta: besök www.mt.com/InPro4850i

Atle Soloy
'+47 905 63 245
atle.soloy@mt.com