Kan det bli tryggt och enkelt att gå i pension?

Under årets Almedalsvecka arrangerar minPension seminariet ”Kan det bli tryggt och enkelt att gå i pension”.  Välkommen till Visby Kongress onsdagen den 3 juli, klockan 10.50.

Under Almedalsveckan 2014 presenterade Riksrevisionen rapporten ”Gå i pension – varför så krångligt”. Rapporten pekade på de svårigheter och problem man ställs inför när man vill börja ta ut sina pensioner. Utifrån en svårbegriplig materia, med okända ord och regler, uppmanas vi att fatta ekonomiska beslut som ger konsekvenser för oss resten av livet. Många väljer även att avsluta arbetslivet med deltidsarbete kombinerat med pension, vilket ställer nya krav på informationen.

På regeringens uppdrag pågår ett arbete med att ta fram en tjänst som ska göra det enklare att ta ut pension. Den nya tjänsten heter Uttagsplaneraren och tas fram av minPension i samarbete med Pensionsmyndigheten och pensionsbolagen. Uttagsplaneraren kommer att finnas tillgänglig i en första betaversion på minPension redan i höst.

Under årets Almedalsvecka följer vi upp Riksrevisionens rapport från 2014 genom att granska Uttagsplaneraren. Lever verktyget upp till statens förväntningar? Innehåller den all information en blivande pensionär behöver för att kunna göra trygga val? Är informationen enkel att förstå? Saknas något – i så fall vad?

Välkommen till minPensions seminarium onsdagen den 3 juli, kl. 10.50 på Visby Kongress.

Seminariet leds av Olof Lundvall, informationschef på SPV.

Medverkande

• Solveig Zander, Centerpartiets ledamot i Pensionsgruppen
  • Daniel Barr, GD, Pensionsmyndigheten
  • Johanna Okasmaa Nilsson, vd, Swedbank Försäkring
  • Dan Adolphson Björck, trygghetsekonom, AMF
  • Anders Lundström, vd, minPension
  • Patrik Malmquist, utvecklingschef, minPension

Anders Lundström, vd, 08-522 785 44 eller 070-509 98 44
Maria Eklund, kommunikations- och pressansvarig, 08-522 785 42 eller 070-555 83 80

På minPension får du som har tjänat in till pension i Sverige individuell, enkel och samlad pensionsinformation. Tjänsten är ett oberoende samarbete mellan staten och pensionsbolagen och ett dotterbolag till Svensk Försäkring, försäkringsbolagens branschorganisation i Sverige.