Lättare för pensionärer att göra pensionsprognoser

Nu kan även de som redan börjat ta ut delar av sin pension göra pensionsprognoser för framtiden på Minpension.se.

-      Vi vet att många pensionärer vill ha möjlighet att använda sig av vår tjänst, och nu har vi påbörjat det arbetet, säger Anders Lundström, vd på Minpension.se.

Från mitten på november är pensionsprognoserna tillgängliga även för den som tar ut delar av sin allmänna pension (den som presenteras i orange kuvert). Tidigare har det inte varit möjligt för den gruppen att uppdatera sina uppgifter. När de väl börjat ta ut sin pension har prognosverktyget stängts.

Möjligheten att prognostisera den allmänna pensionen gör det lättare att se kommande utbetalningar och hur de förändras om man t.ex. väljer att förändra uttagsnivån på den pension man tar ut idag.

En stor grupp som kan ha nytta av förändringarna är de som väljer att ta ut en mindre del av den allmänna pensionen för att dra nytta av pensionärsrabatter av olika slag. Den som börjat ta ut pensionen kan ladda hem ett pensionärsintyg från Pensionsmyndighetens hemsida och den vägen få billigare kollektivtrafik, klippning, teater och andra evenemang som ger pensionärsrabatter även till den som inte fyllt 65 år.

-      Den som fortsätter att arbeta tjänar in till mer pension även om delar av pensionen börjat tas ut. Det finns också möjlighet att upphöra med utbetalningarna en tid eller bara ta ut delar av pensionen. Då kan de vara bra att kunna göra en prognos och se hur olika alternativ påverkar den framtida pensionen, säger Kristina Kamp, pensionsekonom på Minpension.se.

Fakta om pensionärsrabatter

Många pensionärsrabatter ges till den som fyllt 65 år. Då räcker det med att visa legitimation som bekräftar din ålder.

Ibland ges även pensionärrabatt till yngre, om de kan intyga att de är pensionärer.

Pensionen i det orange kuvertet går att ta ut från 61 års ålder. Det minsta beloppet att ta ut är 25 procent av premiepensionen. Du ansöker om att ta ut pensionen på Pensionsmyndighetens hemsida.

Minpension.se ger individuell, enkel och samlad pensionsinformation till alla som tjänar in till pension i Sverige. Minpension.se lanserades 2004 och är ett samarbete mellan staten och pensionsbolagen och är ett dotterbolag till Svensk Försäkring. Tillsammans ger vi dig en samlad bild av din intjänade pension samt möjlighet att göra individuella pensionsprognoser. Tjänsten nås direkt på www.minpension.se och på försäkringsbolags och bankers internetkontor samt via Pensionsmyndighetens hemsida. Minpension.se har drygt 2,2 miljoner registrerade användare.