Nytt verktyg hjälper unga få koll på pensionen

Det är viktigt att unga får koll på vad som påverkar pensionen. För att öka kunskapen om livsvalen som påverkar pensionen har minPension tagit fram verktyget ”Min Pensionär”.

När du är ung och har arbetslivet framför dig kan det kännas ointressant att tänka på pensionen. Men den som i tidiga år skaffar sig kunskap om vad som påverkar, kan göra medvetna livsval och därmed undvika fällorna som leder till låg pension. De fem främsta faktorerna att ha koll på under arbetslivet är:

• När du börjar jobba
  • Att du har tjänstepension
  • Att du inte jobbar deltid stora delar av yrkeslivet
  • Lönenivån
  • När du slutar jobba

Verktyget ”Min Pensionär” finns nu på minPension för att hjälpa unga att få koll på sin framtida pension.

- För den som kanske fortfarande pluggar eller inte kommit in på arbetsmarknaden ordentligt ger det här verktyget bättre möjlighet än den vanliga prognosen att se vad som påverkar just din pension. Det går att testa olika mer eller mindre realistiska alternativ. Det ska ju vara möjligt att drömma också, säger Kristina Kamp, pensionsekonom på minPension.

Verktyget är enkelt och intuitivt. Reglagen ska väcka nyfikenhet att simulera hur olika livsval idag kommer att påverka ekonomin på äldre dar. Utifrån simuleringen tilldelas användaren en uppskattad pensionsnivå i kronor, sin pensionsfigur ”Min Pensionär” samt ett humoristiskt citat.

Verktyget ”Min Pensionär” är framtaget av minPension i samarbete med kommunikationsbyrån Rodolfo.

Testa Min Pensionär

Prenumerera på minPensions nyhetsbbrev >>

minPension ger individuell, enkel och samlad pensionsinformation till alla som tjänar in till pension i Sverige. Tjänsten är ett samarbete mellan staten och pensionsbolagen och ett dotterbolag till Svensk Försäkring, som är försäkringsbolagens branschorganisation i Sverige. minPension finansieras gemen­samt av staten och pensionsbolagen och är kostnadsfri att använda för dig som privatperson. Tillsammans ger vi dig en samlad bild av din intjänade pension samt möjlighet att göra individuella pensionsprognoser.