Prata tjänstepension på anställningsintervjun

Unga med hög lön som saknar tjänstepension riskerar att bli väldigt besvikna pensionärer. Det kan handla om att pensionen kanske bara blir hälften eller två tredjedelar av vad den kunde ha blivit. Men bland de yngsta på arbetsmarknaden är ett tjänstepensionsavtal inte längre lika självklart som tidigare.

Idag, den 27 september, är det Tjänstepensionens dag. En dag för att uppmärksamma den del av pensionen som betalas in av arbetsgivaren, ofta via kollektivavtal. Men tjänstepensionen är ingen självklarhet. Det måste finnas ett avtal om tjänstepension, något som inte finns på alla arbetsplatser.

Unga välutbildade med höga löner som tar jobb på en firma utan tjänstepension, riskerar att gå miste om 17 000 kronor i månaden i pension. Även för den som har mer genomsnittliga inkomster ger tjänstepensionen nära 4 000 kronor mer i månaden som pensionär.

-        För den som är ung och har hög lön kan pensionen mer än halveras utan tjänstepension. Men även för den som har en medelinkomst spelar tjänstepensionen väldigt stor roll. Eftersom vi lever allt längre kommer de som är unga i dag behöva jobba längre än sina föräldrar. Det hjälper inte mycket att jobba till 69 år. Pensionen blir ändå väldigt låg utan tjänstepension, säger Kristina Kamp, pensionsekonom på Minpension.se.

Minpension.se, som sammanställer alla delar i pensionen och ger dig en egen prognos, har tagit fram två exempel för att visa hur stor betydelse tjänstepensionen har för framtidens pensionärer, se tabell i bilaga.

Vi kallar exempelpersonerna Josefin och Noah. De är båda födda 1985 och har just börjat jobba på allvar. Josefin jobbar som ekonom på ett konsultföretag. Noah jobbar som lärare på en friskola. Ingen av dem har egentligen koll på pensioner och vet inte om det finns något tjänstepensionsavtal där de jobbar.

-        Som framgår av tabellen blir konsekvenserna väldigt stora om de fortsätter att jobba utan tjänstepension. Om de haft egen verksamhet får de inte heller tjänstepension automatiskt. Pensionen blir många tusenlappar lägre varje månad, säger Kristina Kamp.

Pensionsbolaget AMF uppskattar att nästan en halv miljon personer arbetar i företag som saknar kollektivavtal. Det är framför allt bland de mindre företagen som anslutningsgraden har minskat och det är där sysselsättningen ökar mest.

-        I snabbväxande branscher med många småföretag har kollektivavtalen en svagare ställning. Det kan innebära att fler kommer sakna kollektivavtalad tjänstepension i framtiden. Rätten till tjänstepension är en av kollektivavtalets viktigaste förmåner, säger Carina Blomberg, trygghetsekonom AMF.

Om man tittar på alla sysselsatta så har cirka 91 procent tjänstepension. Bryter man ut egenföretagarna har bara cirka 30 procent tjänstepension.

Tre tips!

1) Kolla vad som gäller på ditt jobb. Finns det kollektivavtal eller ett annat avtal där pengar betalas in till pensionen?

2) Är du osäker på om du haft tjänstepension på dina tidigare jobb? Logga in på www.minpension.se , en webbplats där hela din pension finns samlad. Här går det att se vad som betalats in hittills till din tjänstepension och du kan även göra en prognos och se vad du kan förväntas få för pension i framtiden.

3) Har du ingen tjänstepension? De arbetsgivare som har tjänstepensionsavtal brukar betala in motsvarande fem procent av lönen till sina anställdas tjänstepensioner. Ta ett snack med din arbetsgivare eller spara motsvarande summa själv. För löner över 36 000 kronor i månaden sätter arbetsgivaren av motsvarande 30 procent

Minpension.se ger individuell, enkel och samlad pensionsinformation till alla som tjänar in till pension i Sverige. Minpension.se lanserades 2004 och är ett samarbete mellan staten och pensionsbolagen och är ett dotterbolag till Svensk Försäkring. Tillsammans ger vi dig en samlad bild av din intjänade pension samt möjlighet att göra individuella pensionsprognoser. Tjänsten nås direkt på www.minpension.se och på försäkringsbolags och bankers internetkontor samt via Pensionsmyndighetens hemsida. Minpension.se har drygt 2,1 miljoner registrerade användare.