Räcker det att jobba till 68 för att få en okej pension?

Framtidens pensionärer kan räkna med en lägre pension i förhållande till slutlönen jämfört med äldre generationer - om vi inte jobbar längre. Anledningen är att vi förväntas leva längre än våra föräldrar.

Kompensationsgraden är ett mått som beskriver skillnaden mellan den sista lönen och den första pensionsutbetalningen. För att skapa förståelse för framtidens pensionsnivåer har minPension gjort en studie på ett urval av drygt 700 000 individers pensionsprognoser. Studien bygger på faktiska uppgifter om individernas intjänande hittills.Studien visar tydligt att hur länge vi arbetar och hur mycket, slår igenom på pensionsnivåerna. Därför kan pensionsnivåerna se väldigt olika ut för olika individer. Framtidens pensionärer ska dock räkna med en lägre pension i förhållande till lönen jämfört med äldre generationer, om de inte jobbar längre. Det beror på en förväntad längre livslängd. För varje generation sjunker kompensationsgraden något.

- I den här studien har vi tittat på vad som händer om förslagen kring riktålder blir verklighet. Höjd riktålder innebär en höjd ålder för när allmän pension kan utbetalas. Det kommer att påverka kompensationsgraden för kommande generationer, säger Kristina Kamp, pensionsekonom på minPension.

Ett längre arbetsliv kommer att ha stor effekt på pensionens storlek. För de yngsta generationerna, de som är födda i mitten på 1970-talet och slutet på 80-talet, ser pensionerna ut att hamna på lite drygt 70 procent av lönen, givet att de jobbar för fullt fram till sin riktålder på 69 respektive 70 år. De äldre generationerna kommer däremot inte upp till den nivån om de arbetar fram till sin riktålder.

I rapporten är urvalet uppdelat på kön och på utrikes och inrikes födda eftersom vi i tidigare rapporter har sett att kompensationsgraden skiljer sig åt i dessa grupper.

- Kvinnor och utrikes födda har generellt lägre kompensationsnivåer jämfört med inrikes födda män och kommer behöva jobba längre för att få högre pensioner, säger Kristina Kamp.

Vi har också tittat på den förväntade pensionsnivån i olika regioner. Här verkar de stora skillnader som redan i dag finns mellan stad och land att bestå. Prognoserna visar att skillnaderna i pensionsnivå mellan stad och land är större än vad den är mellan män och kvinnor i respektive region.

Prenumerera på minPensions nyhetsbbrev >>

På minPension får du som har tjänat in till pension i Sverige individuell, enkel och samlad pensionsinformation. Tjänsten är ett oberoende samarbete mellan staten och pensionsbolagen och ett dotterbolag till Svensk Försäkring, försäkringsbolagens branschorganisation i Sverige.