Tjänstepension bästa förmånen - men tjejer gillar gymkortet bäst

Tjänstepensionen är den jobbförmån vi sätter högst värde på. Men bland unga kvinnliga anställda är friskvårdsbidraget populärast.

Tjänstepensionen är populär, i synnerhet hos dem som närmar sig pensionsdagen. Det visar en Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av organisationerna bakom Tjänstepensionens dag. Söndagen den 27 september uppmärksammas tjänstepensionen, som de flesta av oss får utöver den allmänna pensionen i det orange kuvertet.

Tjänstepensionen är en av flera löneförmåner som kan förekomma på en arbetsplats. Det kan vara allt från gratis kaffe till tjänstebil. En del av förmånerna är synliga här och nu. Tjänstepensionen börjar betalas ut först när du slutat arbeta. Men då kan det handla om väldigt mycket pengar.

Undersökningen visar att framför allt de äldre värdesätter tjänstepensionen.  Bland dem som fyllt 50 år svarar mer än varannan att det är den viktigaste löneförmånen.

Friskvårdsbidraget är också populärt. Speciellt unga tjejer, i åldern 15-29 år gillar att få ett gymkort eller någon annan typ av friskvårdsbidrag från jobbet. Tjänstepensionen kommer först på andra plats.  Även äldre kvinnor värdesätter friskvårdsbidraget, mer än vad män i motsvarande ålder gör.

Ekonomiskt är det tjänstepensionen som är den i särklass värdefullaste förmånen på jobbet. För den som har en genomsnittlig inkomst betalar arbetsetgivaren in drygt en tusenlapp i månanden till tjänstepensionen.  För pensionärer kan tjänstepensionen utgöra 20 procent av pensionen och mer. Men det är inte självklart att alla arbetsgivare erbjuder tjänstepension.

- Det är bra att så många förstår att tjänstepensionen är en viktig förmån, säger Kristina Kamp, pensionsekonom på Minpension.se. Ju tidigare man börjar tjäna in till tjänstepensionen desto mer pengar kan det bli. Därför jobbar vi för att få fler unga intresserade av pensionen.

Hela TNS Sifos undersökning om tjänstepension och andra löneförmåner bifogas.

Förmån Så mycket är förmånen värd för dig*
Tjänstepension 15 000 kr
Rätt att träna på arbetstid 6 000 kr
Friskvårdsbidrag, t.ex. gymkort 3 000 kr
Mobiltelefon 2 500 kr
Kaffe på jobbet 2 000 kr
Fruktkorg på jobbet 1 000 kr
Tjänstebil varierar

*Så har vi räknat:

Vissa förmåner är skattefria, andra betalar du skatt på, t ex tjänstepension och indirekt möjligheten då du tränar på arbetstid. Vissa förmåner ska redovisas som skattepliktig förmån.

Tjänstepensionen beräknas på en lön på 28 000 kronor i månaden, avgiftsbestämd pension.

Kaffet är beräknat till 5 kronor koppen, två gånger om dagen i 200 arbetsdagar/år.

Fruktkorgskostnaden: snittsvar på enkät till företag i Stockholmsområdet.

Friskvårdsbidraget: snittsvar på enkät till företag i Stockholmsområdet.

Träning på arbetstid: timlön 150 kr i timmen, 40 dagar per år.

Tjänstebil: förmånsvärdet varierar, läs mer på www.skatteverket.se

Så kollar du din tjänstepension:

1.    Tjänstepension finns inte på alla arbetsplatser. Fråga på jobbet vad som gäller. Eller ta reda på innan du söker ett nytt jobb om det finns tjänstepension där.
2.    Kolla på minpenison.se om du har fått tjänstepension på dina tidigare jobb. Här får du en prognos för hela din framtida pension.
3.    Tänk på att om du har eget företag så har du ingen tjänstepension, du kan behöva sätta av pengar själv.
4.    Ju yngre du är och ju högre lön du har desto större andel av din kommer att komma från tjänstepensionen.

Kristina Kamp, pensionsekonom på Min Pension, 08-522 785 41 eller 070-560 36 92

Om Tjänstepensionens dag

Tjänstepensionens dag firas alltid den 27 september, i år för femte året i rad. Dagen syftar till att uppmärksamma tjänstepensionens betydelse för den framtida sammanlagda inkomsten som pensionär. Collectum är initiativtagare till att införa en egen dag i kalendern för tjänstepensionen. Organisationerna som står bakom dagen i år är Alecta, AMF, Bliwa, Collectum, Fora, KPA Pension, Lärarförbundet, Min Pension, Nordea Liv & Pension, Offentliganställdas Förhandlingsråd, Pensionsmyndigheten, PRI Pensionsgaranti, PTK, Skandia, SPP, Statens tjänstepensionsverk, Svenskt Näringsliv, Swedbank Försäkring och Unionen. Läs mer på tjanstepensionensdag.se.