Tjänstepensionen klår gymkortet

Tjänstepensionen är den jobbförmån vi sätter högst värde på. Oavsett ålder, utbildning eller var vi bor. Friskvårsbidraget som tidigare år varit populärast bland yngre, får nöja sig med att vara tvåa på listan.

Att få pengar till sin framtida pension via jobbet är en populär förmån. Det visar en undersökning som TNS Sifo har gjort på uppdrag av organisationerna bakom Tjänstepensionens dag. Tisdagen den 27 september uppmärksammas tjänstepensionen som de flesta av oss får utöver den allmänna pensionen i det orange kuvertet.

Tjänstepensionen är en av flera löneförmåner som kan förekomma på en arbetsplats. Det kan vara allt från gratis kaffe till tjänstebil. En del av förmånerna är synliga här och nu. Tjänstepensionen börjar betalas ut först när du har slutat arbeta. Men då kan det handla om väldigt mycket pengar.

Sifoundersökningen visar att framför allt de äldre värdesätter tjänstepensionen.  På frågan ” Vilken löneförmån tycker du det är viktigast att din arbetsgivare erbjuder?” svarar sex av tio av dem som fyllt 50 år att tjänstepensionen är viktigast.

Även de unga har fått upp ögonen för pensionen från jobbet. I tidigare mätningar har tjänstepensionen hamnat efter friskvårdsbidraget som populäraste förmån. Men i år svarar 40 procent av de tillfrågade i åldrarna 15-29 år att de tycker tjänstepensionen är den viktigaste förmånen. Friskvårdsbidraget gillas bäst av 25 procent.

-      Kul att även yngre insett att tjänstepension är en bra förmån, säger Kristina Kamp, pensionsekonom på Minpension.se. Jag tror det är viktigt att vi alla hjälps åt att berätta att den här förmånen är en viktig pusselbit i den framtida pensionen, inte minst om du är ung.

Sett till reda pengar är det också tjänstepensionen som är den mest värdefulla förmånen. I de vanligaste kollektivavtalen betalas det in 4,5 procent av lönen till den framtida pensionen. Det motsvarar 1 260 kronor i månaden om du har en månadslön på 28 000 kronor. För de blivande pensionärerna kan tjänstepensionen utgöra mer än 20 procent av den totala pensionen. För den som har högre inkomst kan det handla om halva pensionen.

-      En av de viktigaste sakerna att tänka på för en bra pension är att jobba på en arbetsplats som erbjuder tjänstepension, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på valcentralen Collectum.

Så mycket sätts av till din tjänstepension – varje månad*

Förmån

Så mycket är den värd för dig/år

Tjänstepension

15 000 kr

Rätt att träna på arbetstid

6 000 kr

Friskvårdsbidrag t.ex. gymkort

3 000 kr

Mobiltelefon

2 500 kr

Kaffe på jobbet

2 000 kr

Fruktkorg på jobbet

1 000 kr

Tjänstebil

varierar

*Så har vi räknat:

Vissa förmåner är skattefria, andra betalar du skatt på, t.ex. tjänstepension och indirekt möjligheten då du tränar på arbetstid. Vissa förmåner ska redovisas som skattepliktig förmån.

Tjänstepensionen beräknas på en lön på 28 000 kr i månaden, avgiftsbestämd pension.

Kaffet är beräknat till 5 kronor koppen, 2 ggr om dagen, 200 arbetsdagar

Fruktkorgskostnaden, Snittsvar på enkät till företag i Stockholmsområdet.

Friskvårdsbidraget.  Snittsvar på enkät till företag i Stockholmsområdet.

Tjänstebil: Förmånsvärdet varierar, läs mer på www.skatteverket.se

Om undersökningen

Sifoundersökningen genomfördes per telefon den 28 augusti–6 september 2016. Följande fråga ställdes till 1 000 svenskar som inte gått i pension: ”Vilken löneförmån tycker du är viktigast att din arbetsgivare erbjuder?” 49 procent svarade ”Tjänstepension”, 24 procent svarade ”Friskvårdsbidrag”, 12 procent svarade ”Träning på arbetstid”, 6 procent svarade ”Tjänstebil”. 4 procent svarade ”Mobiltelefon”. 1 procent svarade ”Hushållsnära tjänster” och 1 procent svarade ”Fruktkorg”. ”Inget av detta” svarade 2 procent, medan 4 procent svarade ”Tveksam, vet ej”.

Om Tjänstepensionens dag

Tjänstepensionens dag firas alltid den 27 september, i år för sjätte gången. Dagen syftar till att uppmärksamma tjänstepensionens betydelse för den framtida inkomsten som pensionär. Organisationerna som står bakom dagen i år är Alecta, AMF, Bliwa, Brummer & Partners, Collectum, Fora, KPA Pension, Lifeplan, Länsförsäkringar, Lärarförbundet, Min Pension, Nordea Liv & Pension, Offentliganställdas Förhandlingsråd, Pensionsmyndigheten, PRI Pensionsgaranti, PTK, Skandia, SPP, Srf konsulterna, Statens tjänstepensionsverk, Svenskt Näringsliv, Swedbank och Unionen.

Läs mer på tjanstepensionensdag.se och på Facebook.

Ta del av pensionsexperternas tips

Till Tjänstepensionens dag har vi som står bakom dagen låtit våra pensionsexperter ta fram de bästa tipsen för en högre tjänstepension. Tipsen hittar du på tjanstepensionensdag.se. Titta också på årets kampanjfilmer med Martin Björk

Kristina Kamp, pensionsekonom på Min Pension, 08-522 785 41 eller 070-560 36 92

Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum, 08-508 982 06 eller 070-091 76 25

- Kul att även yngre insett att tjänstepension är en bra förmån. Jag tror det är viktigt att vi alla hjälps åt att berätta att den här förmånen är en viktig pusselbit i den framtida pensionen, inte minst om du är ung.
Kristina Kamp, pensionsekonom på Minpension.se
- En av de viktigaste sakerna att tänka på för en bra pension är att jobba på en arbetsplats som erbjuder tjänstepension.
Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum