Ansökan inlämnad om att inkludera ytterligare en terbinafin-leverantör

STOCKHOLM, 8 april 2024. Moberg Pharma AB (publ) har skickat in en ansökan om att inkludera den tilltänkta terbinafin-leverantören i bolagets registreringsdokumentation för MOB-015 (läkemedel mot nagelsvamp). Godkännande förväntas innan årets slut.

Bolaget har tillsammans med dess tilltänkta terbinafin-leverantör skickat in en ansökan om att få addera tillverkaren för MOB-015. Dessutom arbetar Moberg Pharma aktivt med att säkra ytterligare en terbinafin-leverantör och har därmed två parallella spår för att säkerställa en stabil långsiktig tillgång på terbinafin.

Inlämnandet av ansökan om att inkludera ytterligare en leverantör är viktigt för att säkra tillgången av terbinafin inför den planerade paneuropeiska utrullningen av MOB-015. Redan nu finns MOB-015 tillgängligt för svenska patienter och vi ser fram emot att nå patienter i fler länder framöver då behovet är stort för en utvärtes behandling som verkligen botar svampinfektionen", säger Anna Ljung, VD för Moberg Pharma AB.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Ljung, VD, telefon: 070 - 766 60 30, e-post: anna.ljung@mobergpharma.se

Denna Information
Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 april 2024 kl. 08.00 CET.

Om MOB-015 och nagelsvamp
Nagelsvamp är en vanligt förekommande infektion som drabbar ca 10 % av befolkningen, där majoriteten av patienterna idag är obehandlade. Den globala marknadspotentialen är mycket stor med fler än hundra miljoner patienter och ett tydligt behov av bättre produkter. Moberg Pharma bedömer att den årliga försäljningspotentialen för MOB-015 uppgår till 250–500 MUSD.

MOB-015 är en egenutvecklad topikal formulering av terbinafin som möjliggör effektiva koncentrationer av terbinafin till nageln och nagelbädden samtidigt som risken för systemisk exponering, som ses vid oral användning av terbinafin, undviks.  Terbinafin är för närvarande den mest använda tablettbehandlingen mot nagelssvamp, men medför risker såsom interaktion med andra läkemedel och leverskador. MOB-015 har rekommenderats för godkännande i 13 EU-länder och lanseras i Sverige våren 2024 under varumärket Terclara®. Godkännandet stöds av två fas 3-studier där MOB-015 visade överlägsen nivå av mykologisk läkning (76%, vs upp till 42% för jämförande substanser) samt en signifikant bättre fullständig läkning jämfört med vehikel, utan några allvarliga biverkningar.

Moberg Pharma AB (publ) är ett svenskt läkemedelsbolag med fokus på kommersialisering av egenutvecklade läkemedel baserade på beprövade substanser. Bolagets tillgång MOB-015 är en ny utvärtes behandling av nagelsvamp, där marknadsgodkännande i flertalet EU länder nyligen erhållits och produkten lanseras i Sverige våren 2024 under varumärket Terclara®. Kliniska fas 3-studier av fler än 800 patienter för MOB-015 indikerar att produkten har potential att bli den framtida marknadsledaren inom nagelsvamp. Moberg Pharma har avtal med kommersiella partners på plats i bland annat Europa och Kanada. Moberg Pharma har huvudkontor i Stockholm och bolagets aktie är noterad under Small Cap på Nasdaq Stockholm (OMX: MOB).

Anna Ljung, VD för Moberg Pharma AB