• Moberg Pharma/

MOBERG DERMA ERHÅLLER FÖRSÄLJNINGSTILLSTÅND FÖR BEHANDLING VID MJÄLLEKSEM OCH BLIR ISO 13485 CERTIFIERAT

Moberg Derma AB meddelar idag att europeiskt försäljningstillstånd (CE-märke) utfärdats för en produkt mot fjällning och klåda i hårbotten, orsakat av t ex mjälleksem (seborroiskt eksem). CE-märket innebär att Moberg Derma har tillstånd att marknadsföra och sälja produkten inom EU/EES. Bolaget meddelar också att man erhållit ISO 13485 certifiering.

“Produkten innebär ett nytt kortisonfritt behandlingsalternativ. Mjälleksem är ett område som dominerats av äldre produkter med få nya lanseringar de senaste åren. CE-märket är en viktig milstolpe för bolaget och vi ser fram emot att tillsammans med partners och distributörer göra produkten tillgänglig för patienter. Det är glädjande att få den kvalitetsstämpel som ISO 13485 certifieringen innebär”, kommenterar Moberg Dermas VD, Peter Wolpert. Om produkten och mjälleksem Produkten är receptfri och används för behandling av vanligt förekommande hårbottenbesvär vid t ex mjälleksem (seborroiskt eksem) och mjäll. Effekt och säkerhet har dokumenterats i flera kliniska studier med totalt mer än 300 patienter. Produkten har effekt mot klåda och mjäll och verkar uppmjukande och återfuktande på hårbotten. Uppskattningsvis 5 procent av befolkningen har återkommande besvär av mjälleksem (seborroiskt eksem) i hårbotten och på huden. Mjälleksem kan idag inte botas, och behandlingen inriktas därför på att minimera de symptom som patienterna drabbas av, framför allt fjällning, klåda och rodnad.