Moberg Derma får godkännande av Läkemedelsverket att starta klinisk fas III-studie mot nagelsvamp

Läkemedelsföretaget Moberg Derma, med inriktning på hudsjukdomar, meddelade idag att bolaget har fått godkännande av Läkemedelsverket att starta en klinisk fas III-studie för projektet K101 – en ny utvärtes behandling mot nagelsvamp. Studien kommer att omfatta upp till 470 patienter i Sverige och åtminstone ytterligare ett land. Rekrytering av patienter är planerad att inledas i september 2007. Resultaten förväntas under andra halvåret 2008.

“Vi är mycket nöjda med den snabba utveckling som företaget haft”, kommenterar Moberg Dermas VD Peter Wolpert. ”Under de 15 månader som gått sedan bolaget bildades har vårt team lyckats genomföra en klinisk fas II-studie av K301 mot mjälleksem och få godkännande för att starta en klinisk fas III-studie för vår andra produktkandidat K101 mot nagelsvamp.”

K101 är ett läkemedel för utvärtes behandling av nagelsvamp som appliceras på den infekterade nageln en gång om dagen. I en tidigare pilotstudie på 58 infekterade naglar med svår nagelsvamp läkte 31 procent av naglarna fullständigt och ytterligare 56 procent blev signifikant bättre efter sex månaders behandling. Fullständig läkning definierades som såväl klinisk som mykologisk läkning.

Nagelsvamp orsakas av trådsvampar (trichophyton rubrum) och drabbar uppskattningsvis 8 procent av befolkningen. Då många patienter inte söker behandling bedöms den dolda prevalensen vara ännu större.

Moberg Derma utvecklar flera dermatologiska läkemedel baserat på den patenterade Kaprolac®-principen. En fas II-studie har nyligen avslutats av K301, en utvärtes behandling av mjälleksem (seborroisk dermatit) i hårbotten. Resultaten från denna fas II-studie kommer att presenteras under tredje kvartalet 2007.

Kontakt:
Peter Wolpert, VD
Telefon: 070 - 735 7135
Email: peter.wolpert@mobergderma.se
För ytterligare information besök vår hemsida www.mobergderma.se