MOBERG DERMA FÖRVÄRVAR LÄKEMEDELSPROJEKT FRÅN ZELMIC

Moberg Derma AB meddelar idag man har förvärvat två läkemedelsprojekt i preklinisk fas från Zelmic AB (Lund). Zelmic kommer att bistå Moberg Derma i det fortsatta utvecklingsarbetet. De två företagen har också överenskommit om ett långsiktigt samarbete avseende framtida projekt. Finansiella villkor har ej offentliggjorts.

“Vi har arbetat med Zelmic under en längre tid och är imponerade av deras utvecklingskapacitet och innovationsförmåga. Dessa projekt breddar Moberg Dermas portfölj och tillför produktkandidater av väsentligt värde”, säger Moberg Dermas VD, Peter Wolpert och tillägger "Detta är Moberg Dermas första förvärv. Externa möjligheter och förvärv är en integrerad del av vår expansionsstrategi."

“Det är ovärderligt för Zelmic att samarbeta med Moberg Derma som är en kommersiellt fokuserad partner. Moberg Derma har kapaciteten att vidareutveckla och kommersialisera våra projekt. De två bolagen har kompletterande kompetenser som ger stora synergier”, kommenterar Zelmics VD, Åke Lindahl.