MOBERG DERMA INGÅR LICENSAVTAL INOM NAGELSVAMP MED LEDANDE NORDISKT OTC BOLAG

Moberg Derma AB meddelar idag att man ingått ett licensavtal med en ledande aktör inom receptfria läkemedel. Licensen avser K101 - Moberg Dermas nya behandling mot nagelsvamp. Enligt avtalet kommer Moberg Derma att ansvara för produktion samt marknadsföring mot läkare medan partnern kommer att ansvara för marknadsföring mot konsumenter i Norden. De finansiella villkoren i avtalet är inte angivna men inkluderar up-front och milestone betalningar såväl som royalty.

“Målet med samarbetet är att K101 skall bli den ledande nagelsvampsbehandlingen i de nordiska länderna. Vår samarbetspartner marknadsför framgångsrikt ett stort antal receptfria produkter och har de resurser som krävs för att lyckas med K101”, kommenterar Moberg Dermas VD, Peter Wolpert. "Avtalet möjliggör även för Moberg Derma att bygga upp en egen nordisk försäljningsorganisation i samarbete med en stark partner."

Om K101 och nagelsvamp
K101 har potential att bli förstahandsval vid behandling av nagelsvamp. Produktens effekt och säkerhet påvisades nyligen i en klinisk fas III studie där 494 patienter med nagelsvamp behandlades under 6 månader med K101 eller placebo. Studien visade att signifikant fler patienter som fått K101 blev botade från sin svampinfektion (p=0.001). Dessutom bedömde en signifikant högre andel av patienterna som behandlats med K101 att sjukdomen förbättrats vid samtliga mättillfällen.

Nagelsvamp är en vanligt förekommande sjukdom som drabbar 8-14 procent av befolkningen. En stor del andel av patienterna är obehandlade och det finns ett stort behov av en ny effektiv utvärtes behandling. Marknaden bedöms överstiga 1 miljard USD.