• Moberg Pharma/

Moberg Derma påbörjar klinisk fas III-studie för sin läkemedelskandidat K301 mot mjälleksem (seborroiskt eksem)

Läkemedelsföretaget Moberg Derma, med inriktning på hudsjukdomar, har börjat rekrytera patienter till sin kliniska fas III-studie för läkemedelskandidaten K301 mot mjälleksem (seborroiskt eksem). Studien planeras omfatta 180 patienter på cirka 20 kliniker i Sverige. Resultat från denna kliniska studie väntas under andra halvåret 2008.

”Vi fick nyligen tillstånd från Läkemedelsverket och etisk kommitté och inleder vår andra kliniska fas III-studie”, kommenterar företagets VD Peter Wolpert. ”Om de lovande resultaten från fas II-studien för K301 kan reproduceras i denna större fas III-studie, kommer vi att kunna erbjuda marknaden en ny effektiv behandling mot mjälleksem i hårbotten.”

K301 är en kortisonfri lösning som i den pågående studien appliceras en gång dagligen under en behandlingsperiod på fyra veckor.

Uppskattningsvis 5 procent av befolkningen har återkommande besvär av seborroiskt eksem i hårbotten och på huden. Seborroiskt eksem är ett kroniskt tillstånd där svampen malassezia furfur anses spela en avgörande roll. Seborroiskt eksem kan idag inte botas, och behandlingen inriktas därför på att minimera de symptom som patienterna drabbas av, framför allt rodnad, fjällning och klåda. De vanligaste behandlingarna mot seborroiskt eksem i hårbotten är anti-inflammatoriska läkemedel (t.ex. kortison) eller medel mot svamp (t.ex. ketokonazol). Den globala eksemmarknaden uppskattas växa med 3 procent per år och uppgå till närmare 8 miljarder kronor år 2010.

Moberg Derma utvecklar flera dermatologiska läkemedel baserade på den patenterade Kaprolac®-principen. En fas III-studie för produktkandidaten K101 mot nagelsvamp (onychomycosis) pågår i Sverige och Polen. Resultaten från nagelsvampsstudien väntas under andra halvåret 2008.