MOBERG DERMA TAR IN 35 MILJONER KRONOR I NYEMISSION

Läkemedelsbolaget Moberg Derma säkrade nyligen 35 miljoner kronor i en nyemission som genomförs i två trancher. Såväl existerande som nya ägare tecknade aktier i emissionen. Därmed har drygt 100 miljoner kronor rests för verksamheten sedan bolagets start i mars 2006.

”Vi är mycket nöjda över det intresse som investerare visat för Moberg Derma i det svåra marknadsläget den senaste perioden. Genom nyemissionen har vi säkrat ytterligare kapital för fortsatt utveckling och inledande kommersialisering av produktportföljen men också förstärkt bolagets ägargruppering. Den andra tranchen planeras till fjärde kvartalet 2009.” säger Peter Wolpert, Moberg Dermas VD. Moberg Derma utvecklar en portfölj av medicinska produkter mot hudsjukdomar baserade på bolagets patenterade Kaprolac®-princip, förvärvade projekt samt teknologi inlicensierad från ledande drug delivery företag. Bolaget presenterade under våren sitt första kommersiella avtal för K101 mot nagelsvamp efter att ha rapporterat positiva fas III-resultat. Moberg Derma avser att utöka sin existerade produktportfölj genom egen utveckling såväl som ytterligare förvärv.