Moberg Pharma lanserar ny patentsökt formulering av Kerasal Nail i USA.

Moberg Pharma AB (OMX: MOB) meddelar att bolaget denna vecka påbörjar leveranser till amerikanska kunder av en ny förbättrad patensökt formulering av bolagets marknadsledande produkt Kerasal Nail™.

Den nya produkten levereras under befintliga avtal och ersätter successivt den tidigare produkten hos samtliga detaljister, inklusive större apotekskedjor som CVS, Walgreens och Rite-Aid, stormarknader som Walmart och Target och ledande livsmedelskedjor som Safeway och Publix. Kerasal Nail™ finns för närvarande på mer än 30 000 försäljningsställen i USA.

Kerasal Nail™ är marknadsledande i USA med 20% marknadsandel (i slutet av 2013) i kategorin receptfria nagelsvampsprodukter. Den nya formuleringen ger flera fördelar för användaren; förbättrad användarvänlighet, underlättar nagelpenetration och förbättrar produktens stabilitet. Moberg Pharma har ansökt om patentskydd för den nya produkten med förväntat patentskydd till 2034.

“Jag är mycket glad över att kunna presentera den amerikanska lanseringen av nya och förbättrade Kerasal Nail™. Den nya och förbättrade formuleringen demonstrerar värdet av vår produktutveckling som fortsätter att leverera innovativa produkter med unika egenskaper till våra kunder. Den nya patentansökan kan ge oss förlängt patentskydd för vår huvud produkt”, säger Peter Wolpert, VD för Moberg Pharma AB.

Denna Information

Moberg Pharma offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl 08:30 den 24 mars 2014

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Peter Wolpert, VD, Moberg Pharma AB, tel: +46 707 35 71 35, e-mail: peter.wolpert@mobergpharma.se

Peter Östling, IR, Moberg Pharma AB, tel: +46 76 301 09 78, e-mail: peter.ostling@mobergpharma.se

Om Moberg Pharma AB
Moberg Pharma AB (publ) är ett snabbt växande svenskt läkemedelsbolag med egen försäljningsorganisation i USA och försäljning via distributörer i fler än 40 länder. Bolagets produktportfölj av receptfria läkemedel inkluderar produkter under varumärkena Kerasal®, Jointflex®, Kerasal Nail™, Domeboro®, Vanquish®, Fergon®och Kaprolac®. Kerasal Nail™ (Nalox™ på många marknader) är det ledande preparatet för behandling av nagelsjukdomar i USA och i Norden. Portföljen utvecklas genom förvärv och inlicensiering av produkter samt genom produktutveckling med fokus på innovativ drug delivery av beprövade substanser. Moberg Pharma har kontor i Stockholm och New Jersey och bolagets aktie (OMX: MOB) är noterad under Small Cap på NASDAQ OMX Nordic Exchange Stockholm. Se www.mobergpharma.se för mer information.

Peter Wolpert, VD för Moberg Pharma AB