Moberg Pharmas delårsrapport januari - juni 2024

TERCLARA MARKNADSLEDANDE I SVERIGE

DELÅRET (JAN-JUN 2024)

• Nettointäkter 4,9 MSEK (0)
  • EBITDA -12,7 MSEK (-10,7)
  • Rörelseresultat (EBIT) -13,4 MSEK (-12,0)
  • Periodens resultat -10,5 MSEK (-8,9)
  • Resultat per aktie efter utspädning -0,36 SEK (-0,90)
  • Likvida medel uppgick till 326,0 MSEK (52,0)

ANDRA KVARTALET (APR-JUN 2024)

• Nettointäkter 4,1 MSEK (0)
  • EBITDA -5,2 MSEK (-4,7)
  • Rörelseresultat (EBIT) -5,5 MSEK (-5,3)
  • Periodens resultat -4,0 MSEK (-3,9)
  • Resultat per aktie efter utspädning -0,13 SEK (-0,39)
  • Likvida medel uppgick till 326,0 MSEK (52,0)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET

• TV-marknadsföring startade 1 april och Terclara® blev marknadsledare i Sverige under april, den första fulla lanseringsmånaden för produkten. Terclara® har därefter behållit sin marknadsledande position både i värde och antal sålda enheter.
  • Nationella godkännanden har erhållits i följande länder: Belgien, Italien och Nederländerna. I alla tre länderna har MOB-015 blivit godkänd för receptfri användning och MOB-015 har därmed erhållit nationellt godkännande för samtliga länder som inkluderats i den decentrala proceduren.
  • En ansökan inlämnades om att inkludera den tilltänkta terbinafin-leverantören i bolagets registreringsfil för MOB-015. Godkännande förväntas innan årets slut. Bolaget har även låtit producera MOB-015 från en alternativ terbinafintillverkare och stabilitetsstudier pågår från denna tillverkning.
  • Årsstämman 14 maj beslutade bland annat om införande av ett långsiktigt incitamentsprogram. Jonas Ekblom tillträdde som ny styrelseledamot.
  • Moberg Pharma tillfördes 336 MSEK genom nyttjande av teckningsoptioner av serie 2023:1 (TO 2) och genomförde riktad nyemission av stamaktier till toppgaranter - teckningsgraden i TO 2 blev 98%.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET

• Inga väsentliga händelser

VD-KOMMENTAR

Vi ser tillbaka på en framgångsrik lansering i Sverige där Terclara® snabbt har etablerat sig som marknadsledare och nu finns tillgänglig hos samtliga svenska apotekskedjor. Terclara® blev marknadsledande redan i april, första månaden med konsumentmarknadsföring, och har därefter behållit sin marknadsledande position både i värde och antal sålda enheter.

För hela kvartalet uppnådde vi en marknadsandel om 39% i värde och 34% i enheter av apotekens försäljning till slutkonsument.[1] Produkten är nu dessutom tillgänglig hos en majoritet av svenska apotek och via samtliga apotekskedjor i Sverige. Vi ser även att kategorin som helhet växer med 46%, vilket är i linje med våra antaganden att många tidigare valt att inte behandla sin nagelsvamp på grund av avsaknaden av lämpliga behandlingsalternativ.

Tillverkning för att möta efterfrågan
Försäljningsframgången har medfört att vi har tidigarelagt nästa planerade tillverkning, vilken genomfördes i juli. Detta säkerställer ett fortsatt välfyllt grossistlager för den svenska marknaden. Vår tidigare analys är oförändrad, vi har säkrat tillräckligt med terbinafin (den aktiva substansen i Terclara®) för att tillgodose den svenska marknadens behov till dess att en ny terbinafin-leverantör är på plats. I april skickade vi in en ansökan till läkemedelsverket om att addera en ny terbinafintillverkare för MOB-015, där godkännande förväntas innan årets slut. Dessutom har vi låtit tillverka MOB-015 med material från ytterligare en terbinafin-leverantör, stabilitetsstudier från denna tillverkning pågår med målsättningen att addera även denna tillverkare. Vi har därmed två parallella spår och fortsätter leverera enligt vår plan för att säkerställa en stabil långsiktig försörjning av terbinafin inför den planerade paneuropeiska utrullningen.

Nationellt godkännande i samtliga 13 länder
Lanseringen i Sverige och de lärdomar vi gör i samband med den är en viktig del i förberedelserna inför den kommande pan-europeiska lanseringen. En annan betydande del handlar om regulatoriskt arbete och under kvartalet avslutades sviten av nationella godkännanden, där sista land godkände produkten i maj. MOB-015 har därmed erhållit nationellt godkännande i samtliga 13 europeiska länder som inkluderats i den decentrala proceduren.

Förberedelser inför fas 3-resultat i USA
Nordamerikastudien fortgår enligt plan och under sommaren har vi genomfört en så kallad ”soft lock”[2], aktiviteter för att minimera tiden till toplineresultat. Koden kommer att brytas och studien avblindas efter att svampodlingen från sista patients sista besök har analyserats och vi förväntar oss toplineresultat i januari 2025. Inför dessa data intensifierar vi våra affärsutvecklingsaktiviteter och deltog i juni i BIO International Convention tillsammans med Back Bay Life Science Advisors. Detta var startskottet för vår process att hitta rätt samarbetspartners för prioriterade marknader, utöver de 5 samarbeten vi redan har och vår avsikt är att ingå sådana samarbeten efter att toplinedata offentliggjorts.

Stärkt kassa och aktieägarbas
När vi designade den övertecknade nyemissionen av units (bestående av aktier och teckningsoptioner TO 2) förra sommaren var avsikten att ta in cirka 200 MSEK, varav hälften genom TO 2 teckningsoptionerna. Utfallet i TO 2, med en teckningsgrad om 98%, där bolaget tog in totalt 336 MSEK via TO 2 och riktad nyemission till toppgaranter, är en styrkedemonstration som bedöms kunna främja tillväxt och aktieägarvärde. TO 2 har även inneburit en möjlighet att ytterligare stärka vår aktieägarbas.

Tydligt fokus framåt
Med en framgångsrik kapitalanskaffning i ryggen och god progress för våra nyckelaktiviteter i närtid; nordamerikastudien, långsiktig terbinafintillgång och utrullningen av Terclara® i Sverige, ser vi nu fram emot att fokusera på de mest värdedrivande aktiviteterna i bolaget, förberedelser inför kommande pan-europeisk lansering och kommersialisering i USA.  Målet med lanseringen i Sverige var att nå en marknadsledande position, vilket redan nu har uppnåtts. Denna framgång bekräftar vår strategi och ger oss en stark grund att bygga vidare på när vi förbereder expansionen till nya marknader.

Anna Ljung, VD Moberg Pharma

[1] Källa: IQVIA MIDAS, Pharmacy Sell-Out data, april-juni 2024

[2] Förberedelser för slutgiltig datainsamling och genomgång av data från färdigbehandlade patienter innebärande att data är kompletta och verifierade (stämmer överens med källdata). Studien är naturligtvis fortsatt dubbelblind

DENNA INFORMATION
Moberg Pharma offentliggör denna information enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande genom förmedling av den kontaktperson som anges nedan, kl. 8.00 (CET) den 13 augusti 2024.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
Anna Ljung, VD, Telefon: 070-766 60 30, e-post: anna.ljung@mobergpharma.se
Mark Beveridge, VP Finance, Telefon: 076-805 82 88, e-post: mark.beveridge@mobergpharma.se

Vi ser tillbaka på en framgångsrik lansering i Sverige där Terclara® snabbt har etablerat sig och nu finns tillgänglig hos samtliga svenska apotekskedjor. Målet med lanseringen i Sverige var att nå en marknadsledande position, vilket redan nu har uppnåtts.
Anna Ljung, VD Moberg Pharma