Patientrekryteringen till Moberg Dermas kliniska fas III-studie för K101 mot nagelsvamp avslutad

Läkemedelsföretaget Moberg Derma, med inriktning på hudsjukdomar, har avslutat rekryteringen av patienter till sin kliniska fas III-studie av produktkandidaten K101 mot nagelsvamp (onychomycosis). Rekryteringen har gått snabbare än förväntat. Studien kommer att omfatta drygt 500 patienter på 40 kliniker i Sverige och Polen. Resultat från studien väntas under andra halvåret 2008.

”Vi är positivt överraskade av det stora intresset bland patienter för att delta i studien” konstaterar företagets medicinske chef, Kjell Rensfeldt. ”Detta bekräftar att det finns ett stort behov av nya behandlingsalternativ mot nagelsvamp och att sjukdomen idag är underbehandlad.”

K101 är ett läkemedel för utvärtes behandling av nagelsvamp som appliceras på den infekterade nageln en gång om dagen. I en tidigare studie av K101 på 58 infekterade naglar med svår nagelsvamp läkte 31 procent av naglarna fullständigt och ytterligare 56 procent blev avsevärt bättre efter sex månaders behandling. Fullständig läkning definierades som såväl klinisk som mykologisk läkning.

Nagelsvamp orsakas av trådsvampar (trichophyton) och drabbar uppskattningsvis 8 procent av befolkningen. Då många patienter inte söker behandling bedöms den dolda prevalensen vara ännu större. De vanligaste behandlingarna mot nagelsvamp är terbinafin i tablettform eller utvärtes behandling med amorolfin. Det finns ett stort behov av nya effektiva utvärtes behandlingar med en attraktiv biverkningsprofil. Den globala marknaden för dermatologiska läkemedel mot svamp uppskattas växa med drygt 6 procent per år och uppgå till 27 miljarder kronor år 2010.

Moberg Derma utvecklar flera dermatologiska läkemedel baserade på den patenterade Kaprolac®-principen, och bolaget har idag även rapporterat att man inleder en fas III studie för sin produktkandidat K301 mot seborroiskt eksem i hårbotten (mjälleksem). Resultat från studien väntas under andra halvåret 2008.