Mjölby en av orterna som får helt ny utbildningsform

Myndigheten för yrkeshögskolan genomför på uppdrag av regeringen ett pilotprojekt med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen kallas Nationell yrkesutbildning (NY). En av utbildningsordnarna som ska medverka i projektet är Montico, som i höst kommer att starta en NY-utbildning inom svets på sin skola i Mjölby.

– Vi har blivit beviljade att anordna en 1-årig utbildning för Internationell svetsare (IW) på vår skola i Mjölby. Konkurrensen var stor bland ansökningarna så det känns väldigt roligt att ha fått förtroendet att ingå i den här spännande pilotverksamheten, säger Josef Nagy, affärsområdeschef Montico.

Ny väg till kompetensförsörjning

Den nya utbildningsformen är en mer flexibel modell än vad som idag finns på gymnasienivå och som utformas tillsammans med branscherna och anpassas efter efterfrågan, vilket ökar chansen till jobb.

– Vårt koncept bygger på ett nära samarbete med näringslivet och vi vet att svetsare är en kompetens som efterfrågas, så vi hoppas och tror att vår utbildning kommer underlätta företagens rekrytering och att de studerande snabbt kommer i arbete, säger Josef Nagy.

Mer information:
Välkommen att kontakta Josef Nagy, affärsområdeschef Montico
E-post: josef.nagy@montico.se

Länk till Myndigheten för yrkeshögskolan (myh.se)

Montico är ett komplett matchningsföretag som erbjuder helhetslösningar till företag och privatpersoner inom rekrytering, bemanning, utbildning och matchningstjänster. Vi är cirka 1000 anställda varav cirka 800 är uthyrda konsulter. Montico har kontor på ett 20-tal orter i Sverige med huvudkontor i Tranås. Läs mer på www.montico.se.

Vi har blivit beviljade att anordna en 1-årig utbildning för Internationell svetsare (IW) på vår skola i Mjölby. Konkurrensen var stor bland ansökningarna så det känns väldigt roligt att ha fått förtroendet att ingå i den här spännande pilotverksamheten.
Josef Nagy, affärsområdeschef Montico.