Soft mobility-affär öppnar för nya sektorer – myFC ser stor potential inom intralogistik

Enligt styrelseledamoten Klaus Juergen Wiemers, med en bakgrund som chef för Bosch:s nordiska automotive-division, stärker den tidigare offentliggjorda affären med ett globalt soft mobility-företag intresset för myFC:s bränslecellsteknik.
– Jag tänker särskilt på e-mobility inklusive intralogistik-industrin, där skulle vår teknologi göra stor skillnad, säger Klaus Juergen Wiemers.

Som tidigare har meddelats, startar myFC ett utvecklingsprojekt tillsammans med ett globalt softmobility-företag.* Innan den affären blev klar genomfördes en grundlig förstudie för att undersöka möjligheterna med att kombinera myFC:s mikrobränslecellsteknik med slutkundens egna produkter.

– Nu går kunden vidare med utveckling och tester av prototyper, säger Klaus Juergen Wiemers.

Han anser att affären är en vinna-vinna-situation som gör att myFC tar ytterligare steg mot ett kommersiellt genombrott. Det är också ett bevis för att bolagets nya strategi som teknikleverantör på en B2B-marknad – som siktar in sig på applikationer med ett lägre effektbehov – är rätt väg att gå.

– Vi har lämnat den rena konsumentmarknaden. I dag säljer vi vår teknologi och vårt kunnande och får, som i det här fallet, samtidigt våra produkter testade av en seriös aktör med en global marknad, säger han.

För myFC ger samarbetet också en möjlighet att visa upp vad de kan. Samarbetet verifierar att bolagets bränslecellsteknologi, med små och skalbara celler som är lätta att anpassa till en mängd olika applikationer, är konkurrenskraftig och väl anpassad för de ökade effektbehov och de utmaningar inom hållbarhet som världen står inför.

– Affären öppnar upp intresset för integrering i flera andra sektorer, bland annat finns en stor potential inom logistikbranschen. Vår teknologi passar exempelvis mycket bra för automatiska logistikrobotar av typen AMR och AGV. Även lagertruckar är en tänkbar applikation, säger Klaus Juergen Wiemers som själv har 30 års erfarenhet av teknikdriven industri.  Bland annat var han tidigare chef för Bosch:s Nordiska automotive-division, med särskild inriktning mot elektrifiering och drivlinor.

Med sig in i affären har myFC den nyutvecklade bränslecellen LAMINA™ Strip, som designats av bolagets utvecklingsteam.

– De laboratorieresultat som vi har sett hittills är mycket postiva. LAMINA™ Strip levererar den högsta effekten i myFC:s historia, och det finns ytterligare potential för förbättring, säger Klaus Juergen Wiemers.

*Fotnot: Vilket företag det handlar om är än så länge konfidentiellt, affären sker med japanska Lightec Inc som mellanhand.

Telefon: 0738 09 33 83

Telefon: 08 409 421 20

Citat

Affären öppnar upp intresset för integrering i flera andra sektorer, bland annat finns en stor potential inom logistikbranschen. Vår teknologi passar exempelvis mycket bra för automatiska logistikrobotar av typen AMR och AGV. Även lagertruckar är en tänkbar applikation.
Klaus Juergen Wiemers, styrelseledamot myFC